Jelenleg az F1 világában a motorcsere bejelentés alapján történik, így a Red Bull esetében valószínűtlen, hogy büntetést kapnának.


Az FIA elismerte, hogy az F1-es szabályozás "gyengeségei" lehetőséget adnak a csapatoknak arra, hogy kihasználják a szürke zónát. Ennek eredményeként a csapatok motort cserélhetnek anélkül, hogy ez a költség beleszámítana a költségplafonba.

A Red Bull a Brazil Nagydíj előtt motort cserélt Max Verstappen autójában, és arra hivatkozva indokolta a döntést, hogy a beállítások módosítása miatt a holland versenyző úgyis a bokszutcából fog rajtolni. Ennek fényében a csapat úgy döntött, hogy beszerel egy új V6-os motort. A McLaren viszont figyelmeztetett, hogy az FIA irányelvei szerint egy ilyen motorcsere a költségkeretbe is beleszámít, mivel nem megbízhatósági problémák miatt történt a csere.

A Red Bull képviseletében Paul Monaghan főmérnök reagált a felvetésre, elmondva, hogy bár nem pénzügyi szakértő, így a költségek elszámolásával kapcsolatos kérdésekre nem tud pontos választ adni. Hangsúlyozta, hogy a csapat döntése "védhető és legitim", és szerinte semmi rendkívüli nem történt, ezért úgy véli, hogy nem kell tartaniuk pénzügyi büntetéstől ezzel kapcsolatban.

A McLaren problémája az, hogy a szabályok nem definiálják egyértelműen, mikor számít egy erőforráscsere extra költségnek, és mikor nem, és csak egy egyértelmű utalást tartalmaznak arra, hogy mikor kell költségként elszámolni egy új motort. Akkor, amikor a csapatnak olyasmit kell cserélnie, ami "baleseti sérülés vagy a csapat által okozott más ok miatt" vált használhatatlanná. Ám mivel az okozott (angolul induced) kifejezés nagyon tág, a The-Race szerint több csapat is részletesebb iránymutatást kért az FIA-tól arra vonatkozóan, hogy mit lehet és mit nem.

Az FIA pedig közben a lapnak elismerte, hogy a szabályok szürkezónát tartalmaznak az erőforráscserék motivációjának megítélésével kapcsolatban, és azt mondta, hogy kénytelen elfogadni, ha egy csapat azt állítja, megbízhatósági okból cserél, mert nem akar minden erőforráscserénél mélyreható vizsgálatot folytatni arról, hogy valóban szükséges volt-e a csere. Magyarán, ha valaki bemondja, hogy motort kellett cserélnie megbízhatóság aggályokból kifolyólag, azt az FIA vizsgálat nélkül elhiszi.

"Nem szeretnénk olyan helyzetbe kerülni, ahol egy motorcsere során vitát kell folytatnunk a csapattal vagy a motorgyártóval a telemetria megbízhatósági problémáiról - nyilatkozta Nikolas Tombazis, az FIA együléses bizottságának vezetője a The-Race-nek. - Nem hisszük, hogy elegendő szakmai tudással rendelkezünk ahhoz, hogy megkülönböztessük a valódi megbízhatósági okokat a stratégiai döntésektől. Vannak helyzetek, amikor a határok világosak, de amikor a kettő összemosódik, az komoly nehézséget okoz. Éppen ezért a jelenlegi szabályozási keret gyengesége abban rejlik, hogy a pénzügyi, technikai és sportbírói szabályok összessége nem mindig ad egyértelmű iránymutatást, és emiatt elfogadjuk a motorcseréket anélkül, hogy alaposabban elemeznénk azok költségplafonra gyakorolt hatását."

Ez alapján a Red Bull valóban nem kell tartania pénzügyi szankcióktól, hiszen Verstappen autójában a motorcsere nem megbízhatósági problémák miatt történt. Jövőre viszont megváltozik a helyzet, mivel a motorgyártókra is költségkorlát fog vonatkozni.

"A motorgyártókra és a csapatokra vonatkozó költségplafon bevezetésével ez a probléma megoldódik. A gyártók nem fognak szándékosan stratégiát váltani, hiszen minden egyes alkalommal az új egység költsége, ami belső égésű motor esetén körülbelül egymillió dollár, őket terheli. Ez természetesen jelentős visszatartó erőként fog működni. Úgy véljük, hogy ez a jelenlegi rendszer egyik gyenge pontja, mivel eddig nem volt költségkorlát a motorok esetében. Azonban jövőre ez teljesen megváltozik, és a téma végleg háttérbe szorul" - nyilatkozta Tombazis.

Related posts