Ezek a tíz autó már az első évben kiemelkedően nagy népszerűségnek örvend, és számos példányt értékesítenek belőlük – Totalcar.


A független ISeeCars kutatóintézet egy érdekes felmérést végzett, amelyben arra keresték a választ, hogy mely autók esetében hajlamosak a tulajdonosok már a vásárlást követő egy éven belül továbbadni őket. Az eredmények meglepően sok prémium autót sorakoztattak fel, ezért a kutatók végül két külön listát állítottak össze: az egyiken a prémium, a másikon a hagyományos modellek szerepeltek. A felmérés pontos földrajzi területét nem részletezik, de az elemzés során 2023 és 2024 között 18,5 millió eladott autót vettek górcső alá. Ezen kívül a Road Genius adatai alapján abban az évben világszerte 76-77 millió autó cserélt gazdát. Ez alapján valószínűsíthetjük, hogy a kutatás főként az észak-amerikai piacra fókuszált.

Az érdekes kérdés, hogy miért adnak tovább emberek 12 hónapon belül egy autót. A legtöbb kereskedőnél van lehetőség próbakörre vásárlás előtt, bár azt is el kell ismerni, hogy ez nem reprezentálja az autóval való együttélést. Vannak olyanok, akiknél néhány hónap után kijönnek azok az idegesítő dolgok, amik miatt megválnának az autójuktól, de lehetnek tartóssági problémák is, amik egy fiatal autónál rendkvül bosszantóak és sokakat eladásra ösztönözhetnek. Az ISeeCars az okokat nem szedte össze, csak azt, hogy mely autóktól válnak meg a leggyakrabban egy éven belül.

A lista figyelemre méltó aspektusa, hogy mind a Land Rover, mind a Mercedes több modellje is kiemelkedik. Különösen figyelemre méltó a Land Rover Discovery Sport, amely a legmagasabb arányú visszaadott autóként tűnik fel, hiszen a vásárlók körülbelül 28,3 százaléka adja el ezt a járművet az első év során. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonosok közel egyharmada nem tartja meg a kocsiját hosszú távon. Hasonló tendencia figyelhető meg a Porsche Macannál is, amely szintén sok vásárlót késztet az autó eladására. A Mercedes pedig dominálja a rangsort, hiszen a harmadik, negyedik és ötödik helyet a GLB, CLA és GLA modellek foglalják el. Érdekes, hogy a listán helyet kapott egy BMW és egy Jaguar is, ám ezek esetében a vásárlók csupán heted-nyolcad része dönt a jármű eladása mellett az első évben.

A nem prémium autók világában a statisztikák figyelemre méltóak, hiszen még a legnépszerűbb modell, a Mini Clubman esetében is csupán 11,4%-os arányt mutat a továbbszármaztatás. Általánosságban elmondható, hogy a nem prémium gépjárművek esetében jóval ritkábban fordul elő, hogy az első év után visszakerülnének a kereskedésekbe, mint a prémium kategóriás autók. Ennek mögött állhat az is, hogy a két szegmens vásárlói között lényeges eltérések vannak a pénzügyi helyzetükben: a prémium autót vásárlók általában tehetősebbek, így könnyebben megengedhetik maguknak, hogy gyorsan túladjanak a járművükön, ha az nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.

Related posts