Az év vége felé közeledve Budapest talán Bubi, a népszerű közbringarendszer nélkül maradhat, legalábbis egy ideig.


A BKK technikai problémákra hivatkozva megszüntette az éves és féléves bérletek értékesítését. A közbringarendszer sorsa még kérdéses, mivel az új pályázati folyamat még nem ért véget.

Akár több hónapon keresztül is szünetelhet a közbringa-szolgáltatás Budapesten, mivel a jelenlegi szolgáltatóval kötött szerződés 2025. december 23-án lejár, az új üzemeltető kiválasztására kiírt közbeszerzés pedig csúszásban van, írja a Telex. A közbeszerzési eljárás még folyamatban van, a döntést pedig nem a BKK, hanem a Fővárosi Közgyűlés hozza meg. A szerződéskötés időpontja a közgyűlés döntésétől függ, ezután válhat véglegessé a rendszerindítás ütemezése a közbeszerzési törvény szabályai szerint - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

A BKK áprilisban indította el a tárgyalásokat négy ajánlattevővel a Bubi 3.0 projekt kapcsán. Walter Katalin, a BKK akkori vezérigazgatója a bevezetésről korábban megjegyezte: amennyiben minden a tervek szerint halad, augusztus végén vagy szeptember elején megtörténhet a szerződéskötés. Ennek köszönhetően a rendszer várhatóan 2026 első negyedévében kezdi meg működését. Ebből kiindulva

Bár a Fővárosi Közgyűlés október végén ülésezik, a Bubi ügye nem található a napirendi pontok között. A kérdéssel legkorábban november végén, vagy egy esetlegesen összehívott rendkívüli ülés keretében foglalkozhat a testület.

A jelenlegi szolgáltatási szerződés a Csepel Kerékpárgyártó Zrt.-vel és az informatikai rendszert működtető Nextbike-kal van érvényben, 2024. december 23-ig. A BKK kérdésre közölte, hogy már megkezdték az egyeztetéseket a szolgáltatóval egy esetleges hosszabbításról, hogy a lehető legrövidebb legyen az átállás ideje az új rendszerre.

A lap által közzétett információk alapján a BKK és a jelenlegi szolgáltató között feszültségek tapasztalhatók, így a hosszabbítás lehetősége kérdésessé vált. A Csepel Zrt.-t arról kérdezték, hogy részt vettek-e a tenderen, illetve hogy még versenyben vannak-e. Válaszukban jelezték, hogy "jelenleg a cég nem jogosult önállóan kommunikálni a BUBI 2/BUBI 3 szolgáltatásairól", ugyanakkor hangsúlyozták, hogy "minden tőlük telhetőt meg fognak tenni annak érdekében, hogy Budapest ne maradjon közbringa nélkül".

A felhasználók már most is tapasztalják a szolgáltatás körüli zűrzavart és bizonytalanságot.

A BKK magyarázata szerint a régebben beszerzett éves vagy féléves bérletek technikai okok miatt nem lesznek átkonvertálhatók az új rendszerbe. Ennek következtében, a Mol Bubi 1.0 és 2.0 közötti váltás tapasztalataira alapozva, úgy döntöttek, hogy megszüntetik ezeket a termékeket.

A BKK már tavaly is közölte, hogy a közbringa-szolgáltatás télen is népszerű.

A jövőbeli elképzelések alapján a megújuló rendszer kétszer nagyobb flottával fog elstartolni, mint amit jelenleg ismerünk. Az újdonságok között szerepelnek az elektromos rásegítésű kerékpárok, és a használati terület is jelentős kiterjesztésen esik át.

A Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint a Bubi 3.0 bevezetése elengedhetetlenül igényelne egy átfogó infrastrukturális fejlesztési csomagot, hasonlóan az 1.0 rendszerhez kapcsolódó Intézkedési Tervhez. Kürti Gábor, a szervezet elnöke hangsúlyozta, hogy a "kerékpáros közösségi közlekedési rendszer" megvalósításához alapvető fontosságú a biztonságos kerékpáros hálózat kiépítése is. Megjegyezte, hogy a 3.0 bevezetésének nincs kapcsolódó terv, ami különösen aggasztó, mivel a rendszer külvárosi területekre is szeretne kiterjedni.

Related posts