A General Motors ultimátumot intézett beszállítóinak, miszerint a jövőben nem alkalmazhatnak kínai beszállítóktól származó alkatrészeket.


Nem lesz könnyű feladatuk, hiszen a világítástechnika, az elektronika és a szerszámgyártás területén Kína szinte elkerülhetetlen erőként van jelen.

A General Motors (GM) határozott lépéseket tett az utóbbi évek geopolitikai feszültségeire válaszul: több ezer beszállítóját arra kérte, hogy 2027-ig szüntessék meg a Kínában gyártott alkatrészek és nyersanyagok beszerzését - számol be róla a Reuters. Ez a döntés jól tükrözi, hogy az autóipar szereplői egyre inkább elkerülik a kínai függőséggel járó kockázatokat.

A vállalat már 2024 végén tájékoztatta néhány partnerét a közelgő változások irányvonaláról, de a folyamat igazán 2025 tavaszán kapott nagyobb lendületet, amikor az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi feszültségek új szintre emelkedtek. Donald Trump amerikai elnök folyamatosan változó vámtarifái, valamint a ritkaföldfémek és chipek ellátásának bizonytalansága sok autógyártót arra ösztönözte, hogy átértékelje a kínai beszállítói láncokat.

A GM vezetősége arra kérte partnereit, hogy kutassanak fel alternatív beszerzési forrásokat, lehetőleg Észak-Amerikában, ahol a cég gyártási kapacitásainak jelentős része működik. Emellett olyan országok is szóba jöhetnek, amelyek nem tartoznak sem Kínához, sem az Egyesült Államokhoz. Ez a lépés nemcsak Kínát érinti, hanem más olyan nemzeteket is, amelyek amerikai szankciók hatálya alatt állnak, mint például Oroszország és Venezuela.

A vállalat eddig is elkötelezetten dolgozott a kínai függőség mérséklésén: partnerségre lépett egy amerikai ritkaföldfém-beszállítóval, valamint jelentős tőkét fektetett egy nevadai lítiumbányába. Emellett számos akkumulátorhoz kapcsolódó projekt keretében törekedett a gyártási folyamatok hazai térbe történő áthelyezésére. A legújabb irányelv azonban már jóval szélesebb körű, érintve a teljes ellátási lánc alapvető elemeit is.

Az átmenet azonban korántsem tűnik zökkenőmentesnek. Az autóipar különböző szegmenseiben – mint például a világítástechnika, az elektronika vagy a szerszámgyártás – Kína szinte elkerülhetetlen dominanciát élvez. Iparági szakértők figyelmeztetnek arra, hogy az évtizedek során kialakult ellátási láncokat csupán néhány év leforgása alatt lecserélni rendkívül magas költségekkel és technikai kihívásokkal jár.

A GM vezetői határozottan kiállnak amellett, hogy a jövőben a rugalmasság, a megbízhatóság és az ellátási lánc feletti fokozott kontroll lesz a legfontosabb, nem csupán a költségek minimalizálása. Shilpan Amin, a vállalat globális piacokért felelős vezetője is hangsúlyozta: "Nem elegendő csupán a legolcsóbb országra alapozni. Ismernünk kell az alkatrészek eredetét és azt, hogy mi történik velük a szállítás során."

Related posts