Európa súlyos következményekkel nézhet szembe a vámok csökkentésének áraiként.


Az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi megállapodás egyik pontja jelentős érdeklődést keltett az autóipar körében. Az augusztus 21-én kiadott közös nyilatkozat 8. cikkelye arra utal, hogy a két fél fontolóra veszi a járműszabványok kölcsönös elismerésének lehetőségét.

Az autopro.hu híradása szerint az EU és az Egyesült Államok között kötött megállapodás értelmében Washington jelentős vámtarifa-csökkentést hajt végre: a 27,5%-os vámot 15%-ra mérsékli az EU-ból származó autók és autóalkatrészek esetében. A kedvezmény már visszamenőleg, augusztus 1-jétől érvényes lehet, amennyiben az Európai Bizottság a hónap végéig benyújtja a szükséges jogszabályokat. Az Egyesült Államok jelezte, hogy a törvényjavaslat előterjesztése is elegendő ahhoz, hogy a vámcsökkentés folyamata elinduljon.

Az ördög azonban a részletekben rejlik! A közös nyilatkozat 8. passzusa szerint: "A gépjárművek tekintetében az Egyesült Államok és az Európai Unió szándékában áll kölcsönösen elismerni egymás szabványait."

Első hallásra félelmetesnek tűnik, hiszen ha ezt szószerint vesszük, akkor a jövőben az Atlanti-óceán mindkét oldalán lehetőség nyílna a járművek értékesítésére anélkül, hogy maradéktalanul eleget tennének a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi normáknak.

Miért is okoz ez a szabály félelmet? Az eddigi EU-s biztonsági előírások voltak azok, amelyek megakadályozták, hogy a több tonnás, a kontinensünkön értelmezhetetlen méretű pick-upok elárasszák az utakat. Az olyan járművek, mint a Ford F-150, RAM vagy a Tesla Cybertruck, nem kerülhetnek csak úgy forgalomba az EU területén, és ennek megvan a maga oka.

Több európai közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szervezet már kifejezte aggodalmát a helyzettel kapcsolatban. Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács vezetője figyelmeztetett: "Az EU feladta a harcot a közlekedésbiztonság érdekében." Míg Európában kötelező az automatikus vészfékezés, a sávtartó asszisztensek és a gyalogosvédelmi technológiák alkalmazása, ezek az előírások az Egyesült Államokban nem érvényesek. A környezetvédelmi csoportok is hevesen ellenzik a potenciális liberalizációt. James Nix, a Transport & Environment szakértője "trójai falónak" nevezte a lépést, amely lehetővé tenné, hogy "óriási pick-upok, mint például a RAM vagy az F-150" betörjenek az európai piacra, ami végzetes következményekkel járhat a biztonság, a levegőminőség és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének közel két évtizedes eredményeire.

Az Automobilwoche által megkérdezett piaci szakértők egyetértenek abban, hogy az óriási amerikai pick-upoknak kevés esélyük lesz Európában, még a szabályozási enyhítések ellenére is. Ugyanakkor látnak potenciált az amerikai elektromos autókban. "A Cadillac nemzetközi szinten szeretné bevezetni e-offenzíváját - ez valódi ajtót nyithat" - mondja Sam Abuelsamid elemző.

A szabályozások módosítása jelentős anyagi megtakarítást hozhatna az autógyártók számára: az amerikai vállalatok, mint például a Ford, gond nélkül exportálhatnák az F-150-es pick-upokat Európába, anélkül hogy költséges átalakításokat kellene végezniük. Ezzel szemben az európai gyártóknak nem lenne szükségük többé arra, hogy különleges lökhárítókat, légzsákokat vagy világítórendszereket fejlesszenek az amerikai piacon való értékesítéshez.

Mitch Zajac, az autóipar szakértője, úgy véli, hogy a változások révén akár több százmillió eurós megtakarítások érhetők el. Ugyanakkor más szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a kezdeti szakaszban a hangsúly valószínűleg csupán a teszteredmények kölcsönös elismerésére fog irányulni, így a piaci sajátosságokat továbbra is figyelembe kell venni.

Related posts