A földön szenved egy egész iparág, mindössze fél év elegendő volt a rombolásra.
A globális konténerhajózás újabb válságos periódusba lépett: a nagyobb fuvarozók soha nem látott mértékben törlik járataikat a koronavírus-járvány óta. Szakértők véleménye szerint a Donald Trump amerikai elnök által kezdeményezett vámháború, a csökkenő amerikai kereslet és a drámai fuvardíjcsökkenések egyaránt súlyosan érintették a piacot. A hajózási vállalatok pedig kétségbeesetten próbálják stabilizálni bevételeiket, de eddig nem sok sikerrel.
A nemzetközi konténerhajózási szektor az év második felében jelentős lassulást tapasztal: a vezető vállalatok, mint például a Hapag-Lloyd, a Maersk és az MSC, október során világszerte annyi hajójáratot töröltek, mint legutóbb a koronavírus-járvány legkritikusabb időszakában. Ezt az információt a chicagói Project44, egy ellátásilánc-tanácsadó cég adatai alapján hozta nyilvánosságra a Handelsblatt.
A Kínából az Egyesült Államokba tartó tervezett szállítmányok közül 67-et töröltek, míg a visszaúton 71 olyan "blank sailinget" jelentettek be, amely során a hajók kihagyják a tervezett kikötői megállókat. Ez a szám már meghaladja a 2020-as szintet.
Bart De Muynck, a Better Supply Chains elemzőcég vezetője rámutatott, hogy a hajózási társaságok "a pandémia kezdete óta soha nem látott mértékben" csökkentik járataik számát.
A tanácsadók szerint a Trump-adminisztráció által kezdeményezett vámháború játszotta a főszerepet ebben a helyzetben. Az amerikai elnök drámai lépésként 145 százalékra emelte a kínai importvámokat, amire Peking 125 százalékos válaszlépésként reagált. Habár később mindkét ország ideiglenes vámfelfüggesztésről állapodott meg, a kínai import volumene továbbra is szenvedett az amerikai kereslet csökkenése miatt. A Project44 adatai szerint a Kína és az Egyesült Államok közötti legfontosabb hajózási útvonalakon jelentősen megnőtt a járatok törlésének száma.
A Kína-nyugati part vonatkozásában a járatlemondások száma drámai mértékben emelkedett: 46 százalékkal több járatot töröltek, míg az ellenkező irányban ez a szám még magasabb, 75 százalékot is elér.
Az Egyesült Államok és Európa közötti közlekedési útvonalakon az elmúlt egy évben a törlések száma egyharmaddal emelkedett.
A forgalmi adatok drámai csökkenést jeleznek:
Az utóbbi öt hónap során folyamatosan csökken a Kínából az Egyesült Államokba irányuló import, míg az export terén már kilenc hónapja tapasztalható visszaesés.
Az utóbbi év során az Egyesült Államok kereskedelmi forgalma jelentős csökkenést mutatott: az import 27%-kal, míg az export 42%-kal esett vissza. A hajózási vállalatok azzal próbálnak reagálni a fuvardíjak drámai csökkenésére, hogy korlátozzák a kínálatot, ám eddig nem tudtak tartós eredményeket elérni. A Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) adatai alapján egy 20 lábas konténer átlagos ára jelenleg 1114 dollár a spotpiacon, ami körülbelül a felére csökkent a júniusi értékhez képest.
A Jefferies befektetési bank elemzése alapján a díjak a költségfedezeti pont alá süllyedtek, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi árak már nem képesek fedezni az üzemeltetési kiadásokat. Az elemzők figyelmeztetnek, hogy ez a helyzet komoly kockázatot jelent a hosszú távú szerződések tárgyalásaira is. A helyzetet tovább súlyosbítja a Kínában zajló "Golden Week", amikor a legtöbb gyár szünetelteti a termelést.
A Hapag-Lloyd német hajózási vállalat legfrissebb tájékoztatása szerint a cég csupán a Kína és az amerikai nyugati part közötti járatát törölte a Golden Week ünnepi időszak alatt, ezzel igazodva az idényjellegű kereslet csökkenéséhez. A vállalat szóvivője hangsúlyozta, hogy a következő két hétre már teljesen le vannak kötve a kapacitásaik, és nem terveznek újabb járattörléseket. A világ ötödik legnagyobb konténerhajózási cége a 2025-ös év első felére 11 százalékos árbevétel-csökkenést és a működési nyereséghányad 9-ről 6 százalékra való csökkenését jelezte. Az iparági elemző, a Linerlytica, a héten figyelmeztette a fuvarozókat, hogy október 15. után, a kínai ünnepek végeztével sem várható jelentős fuvardíjemelés, mivel a globális kereslet továbbra is gyenge marad.




