Az Oscar 2025 gáláján a legjobb film díját Sean Baker „Anora” című alkotása nyerte el, ezzel új fejezetet nyitva a modern filmművészetben.


Az Anora címszerepét alakító 26 éves Madison a gálán megkapta a legjobb színésznő díját. Köszönőbeszédében a szexmunkások közösségére hívta fel a figyelmet.

Sean Baker Anora című, alacsony költségvetésű független filmje diadalmasan hódította meg a vasárnapi Los Angeles-i 97. Oscar-gálát. A produkció összesen öt Oscar-díjat nyert el, köztük a legjobb film és a legjobb rendező kategóriákban, megelőzve olyan népszerű versenytársakat, mint a Brutalista, a Wicked és az Emilia Pérez. A film így elnyerte a legjobb filmnek járó elismerést. A Konklávénak viszont nem volt szerencséje, hiszen csupán egy Oscarral - a legjobb adaptált forgatókönyvért - távozhatott.

Az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) díjátadó gálája egy Los Angeleshez írt filmes szerelmeslevéllel kezdődött, majd Ariana Grande és Cynthia Erivo, a Wicked című musical sztárjai az Óz dallamait énekelték.

A ceremónia legfényesebb csillagának Anora bizonyult, egy fiatal nő történetének középpontjában, aki szexmunkásként kereste a boldogulását. Az életét megváltoztató döntését, hogy feleségül ment egy orosz oligarcha fiához, későn ismerte fel, hogy valójában tévedés volt. A film, amely a cannes-i filmfesztivál vörös szőnyegén tündökölt, hatmillió dolláros költségvetésével nem csupán a nézők szívét hódította meg, hanem az Arany Pálma díjat is bezsebelte, ezzel egy új filmes klasszikus születését jelezve.

Sean Baker, a merész és független filmkészítés mesteri képviselője, maradandó nyomot hagyott a filmtörténet lapjain. Ő az első rendező, aki egyetlen estéjén négy Oscar-díjat - a legjobb film, a legjobb rendezés, a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb vágás kategóriákban - tudhatott magáénak. Ezzel a bravúrral nemcsak hogy megdöntötte a korábbi rekordokat, hanem egyedülálló helyet követelt magának a filmes világban. Érdekes, hogy az egyetlen másik alkotó, aki hasonlóan négy Oscart zsebelt be egy este folyamán, Walt Disney volt, ám az ő díjai különböző projektekről szóltak és 1952-re nyúlnak vissza.

A legjobb rendezőnek járó díjat átvéve Baker eleresztette "csatakiáltását", arra biztatva az embereket, hogy támogassák a veszélyeztetett független mozikat, és szenvedélyesen kifejezte szeretetét a "közösségi élmény iránt, amit otthon nem kaphatsz meg".

„Kérem, tapasztalják meg a moziban való filmnézés élményét!” – javasolta Baker.

Anora a legjobb színésznőnek járó díjat Mikey Madison nyerte el, megelőzve ezzel Demi Moore-t (Az anyag). Ez volt Madison első jelölése, és a 25 éves színésznő ezzel a teljesítménnyel a kilencedik legfiatalabb nővé vált, aki valaha megkapta ezt a rangos elismerést.

Az Anorában a főszereplő egy szexmunkás karakterét kelti életre, aki váratlanul szerelembe esik egy orosz milliárdos fiával. A beszédében tiszteletét fejezi ki a szexmunkások iránt, ezzel párhuzamba állítva Sean Baker korábbi, Cannes-ban tett megjegyzését, amikor elnyerte az Arany Pálmát.

A házigazda, Conan O'Brien, az este folyamán szellemeskedett a film népszerűségével kapcsolatban, megjegyezve: "Úgy tűnik, az amerikaiakat felcsigázta, hogy végre valaki bátran szembenéz egy hatalmas orosszal."

Adrien Brody méltán érdemelte ki a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat Brady Corbet "A brutalista" című amerikai eposzában nyújtott lenyűgöző teljesítményéért. A filmben Tóth Lászlót, egy építészt és holokauszt-túlélőt alakít, és ez a szerep igazán emlékezetes marad számára. Ez a második Oscar-díja, hiszen már 2002-ben, a "A zongorista" című filmben nyújtott bravúros alakításáért is elismerést kapott, akkor mindössze 29 évesen, így minden idők legfiatalabb legjobb színészi díjazottjává vált.

Ezzel a diadallal, valamint Timothée Chalamet (A teljes ismeretlen - aki üres kézzel távozott) megelőzésével, ő vált a legfiatalabb színésszé, aki valaha megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó elismerést. Ezzel Brody lett az első olyan művész, aki az első két jelölésével zsebelhette be a főszereplői kategória díját.

Adrien Brody holokauszt-túlélőként nyújtott teljesítménye egyszerre brutális és elbűvölő; a zűrzavar és a szenvedés különböző árnyalatai folyamatosan összefonódnak, létrehozva egy rendkívüli érzelmi mélységet.

Kieran Culkin a legjobb férfi mellékszereplő díját zsebelte be az Egy igazi fájdalom című filmben nyújtott kiváló teljesítményéért. Nem meglepő, hiszen a színész az egész díjátadó szezon során dominált, és a gondtalan, de sérült Benji szerepéért folyamatosan elnyerte a szakmai elismeréseket. A díjátadó során megosztott egy szórakoztató történetet is arról, hogy felesége, aki a közönség soraiban ült, ígéretet tett neki: ha valaha Oscar-díjat nyer, egy negyedik gyermekkel lepi meg őt. „Lássunk neki!” - nevetett, amikor lesétált a színpadról.

Zoe Saldaña a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat nyerte el Emilia Pérez megformálásáért. Az éneklő és táncoló ügyvédnő karaktere, aki segít egy mexikói kartellfőnöknek (Karla Sofía Gascón) a női identitásra való átállásban és a rejtőzködésben, lenyűgözte a zsűrit. Saldaña teljesítményét semmilyen vitás kérdés nem tudta árnyékolni, és a könnyekkel teli beszéde, amellyel megköszönte a támogatást, álló ovációt váltott ki a közönségből.

"Bevándorló szülők büszke gyermeke vagyok" – osztotta meg, majd hozzátette: "Tudja, nem én leszek az utolsó dominikai származású amerikai, aki Oscar-díjat kap."

Az este eseményei rávilágítottak arra, hogy Emilia Pérez és a Netflix ügyesen belefutottak egy önként vállalt csapdába a mostanra már hírhedtté vált tweet-botrányukkal, amely sajnos dominálta a díjátadó kampányt. Bár idén 13 jelöléssel a legnagyobb esélyesek voltak, a narkós-transzfilmes-musical csak két Oscarral távozott Los Angelesből, ami meglehetősen csalódást keltett a nagy várakozások után.

Ahogy előre jeleztük, Zoe Saldaña érdemelte ki a legjobb női mellékszereplő díját, míg Clément Ducol és Camille 'El Mal' című zeneszáma a legjobb eredeti dal kategóriában aratott sikert.

A legjobb nemzetközi film kategóriában először díjazott a filmakadémia brazil filmet: az Oscart az Én még itt vagyok című dráma kapta. Walter Salles 1971-ben játszódó alkotásában Fernanda Torres alakította a főszerepet, egy olyan nőt, akit nem tör meg a katonai diktatúra embertelensége.

A legjobb női mellékszereplő díját Zoe Saldana, az „Emilia Pérez” című film sztárja kapta meg. Az Oscar-szobrot a kezében tartva szívhez szólóan idézte fel bevándorló gyökereit, miközben meghatottan köszöntötte a film csodálatos színészgárdáját és alkotóit. Köszönetét fejezte ki férjének és szüleinek is, akik mindig támogatták őt az útján.

Az est fénypontját Conan O'Brien képes volt megteremteni, amikor humorral átszőtt monológjában visszatekintett a tavalyi év Oscar-jelölt filmjeire. Mindezt szellemesen tette, miközben a Dolby Színház elegáns nézőterén helyet foglaló sztárokra is kacsintott, ezzel még inkább felcsigázva a közönség érdeklődését.

A legjobb női mellékszereplő díját Zoe Saldana, az „Emilia Pérez” című film sztárja kapta meg. Az Oscar-szobrot a kezében tartva szívhez szólóan idézte fel bevándorló gyökereit, miközben meghatottan köszöntötte a film csodálatos színészgárdáját és alkotóit. Köszönetét fejezte ki férjének és szüleinek is, akik mindig támogatták őt az útján.

A legjobb férfi mellékszereplő díját a Rokonszenvedés című filmben nyújtott emlékezetes teljesítményéért Kieran Culkin érdemelte ki. Különösen hálás volt a film rendezőjének és egyik szereplőjének, Jesse Eisenbergnek, akinek a támogatását és együttműködését is megköszönte.

Az idei díjszezon egyik nagy favoritja, a Konklávé egy Oscart kapott. A legjobb adaptált forgatókönyv díját Peter Straughan vehette át, aki megemlékezett Robert Harrisről is, akinek regényéből a pápaválasztásról szóló produkció született.

Emlékezetes pillanatok, amikor az idő megáll, és a szívünk egy különleges ritmusra kezd dobogni. Ezek azok a pillanatok, amikor a világ körülöttünk eltűnik, és csak a jelenlévő érzések maradnak. Legyen szó egy mosolyról, egy váratlan találkozásról vagy egy csillagos éjszakán töltött beszélgetésről, ezek a mozzanatok örökre belénk égnek. A boldogság, a szeretet és a barátság szálai szövik át életünket, és ezek a felejthetetlen élmények teszik teljessé utunkat. Az élet apró csodái formálják a történetünket, és minden egyes emlék egy újabb színt ad a palettánkhoz.

A legjobb dokumentumfilm díját a "No Other Land" című alkotás nyerte el, amely palesztin és izraeli aktivisták közös munkája. A film egy ciszjordániai palesztin közösség harcát mutatja be falujuk megőrzéséért. "Ez a film a mi közös hangunk: palesztin és izraeli együttműködés eredménye" – nyilatkozta Yuval Abraham izraeli újságíró és filmrendező, miközben palesztin alkotótársa, Basel Adra mellett állt.

A legjobb rövid dokumentumfilmért járó Oscart Az egyetlen lány a zenekarban című produkciónak ítélte oda az amerikai filmakadémia. A legjobb kisjátékfilm díját pedig az I'm Not a Robot című holland alkotás szerezte meg.

A legjobb animációs film díját az Áradás című lett alkotás, a legjobb animációs rövidfilm Oscarját pedig az In the Shadow of the Cypress című iráni produkció alkotói kapták.

Mick Jagger, a legendás Rolling Stones énekese, váratlanul megjelent, hogy átadja a legjobb eredeti dalnak járó kitüntetést.

Bob Dylan nem kívánta átvenni a díjat, mivel úgy vélekedett, hogy a legkiválóbb dalok az ismeretlenség mélyén rejtőznek, és hogy fiatalabb tehetséget kellene keresni, aki méltó módon adja át azt... Így hát itt állok most én – mesélte az 81 éves rocklegenda.

Morgan Freeman szívből jövő tisztelettel adózott Gene Hackman előtt, mélyre ható szavakkal emlékezve a színészóriás munkásságára és életpályájára.

"Ezen a héten közösségünk egy óriási veszteséget szenvedett el" – osztotta meg Freeman. "Én pedig egy igaz barátomat vesztettem el – Gene Hackmant. Két filmben volt szerencsém együtt dolgozni Gene-nel, aki egyszer azt mondta nekem: 'Nem foglalkozom az örökségemmel, csupán arra vágyom, hogy az emberek jó munkásként emlékezzenek rám.' Gene, így fognak emlékezni rád, és még sok más dologra is. Nyugodj békében, kedves barátom."

Ez a tisztelgés az In memoriam szekció előtt következett, amelyben a néhai Maggie Smith, Dick Pope operatőr, Roger Corman, Teri Garr, Bill Cobbs, Anouk Aimée, James Earl Jones, Donald Sutherland, Shelley Duvall és persze David Lynch szerepelt.

A külsőségek show-ját Cynthia Erivo körmei tették teljessé:

A Wicked című musical egyik emlékezetes szereplője, Cynthia Erivo, igazán különleges körmökkel büszkélkedett. Különösen figyelemfelkeltő volt, hogy a középső ujján egy valódi órát viselt, egy autentikus szerkezettel, ami még inkább kiemelte stílusát és egyedi megjelenését.

Related posts