Feltérképeztük, hogyan teljesült eddig Lázár tízpontos ígérete.


Az Európai Beruházási Bank 800 milliárd forintos hitelkeret biztosításával járulhat hozzá a pályák modernizálásához.

Lázár János januárban tett ígéretei közül a legkiemelkedőbb újdonság a május végén bevezetett késési biztosítás volt.

Hegyi Zsolt világossá tette, hogy az utasok számára nem a pénzvisszatérítés a lényeg, hanem a megbízható és pontos közlekedés. – Célunk, hogy a lehető legkevesebb késés forduljon elő – hangsúlyozta. – Nem azt szeretnénk, hogy az utasok elfogadják a késéseket, hanem hogy ezeket minimálisra csökkentsük. A késési biztosítás éves szinten akár 2 milliárd forintnyi költséget is jelent, ami valójában egy bocsánatkérés az utasok felé. Ugyanakkor ez egy ösztönző is a MÁV-csoport munkavállalói számára, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat maximálisan kihasználva folyamatosan javítsák szolgáltatásaink színvonalát.

Ha valakinek a járata 20 percet vagy annál hosszabb időt késett, jogosult a jegyárának felére, és ezt mindenféle apró betűs trükk nélkül megkapja. A kompenzációra akkor is jogosult, ha a késés oka nem a vasúttársaság hibájából ered, hanem akár egy súlyos természeti esemény, mint például a júliusi extrém vihar.

A múlt hét elején bekövetkezett természeti katasztrófa jelentős károkat okozott a MÁV infrastruktúrájában, és ennek következtében a késési biztosításunkból eredő kötelezettségeink is drasztikusan megnőttek, 10-12 millió forinttal. Az év első felében körülbelül 120 millió forintnyi visszatérítést kellett kifizetnünk az utasainknak. Ez egy komoly összeg, amely még inkább rávilágít arra, hogy mennyire fontos számunkra a menetrend betartása - fogalmazott Hegyi Zsolt.

Lázár János január 8-án bejelentette, hogy a jövő év elejére a MÁV és a Volán teljes körűen felújítja a mosdóikat.

Az elhangzottak alapján a MÁV vezetője hangsúlyozta, hogy a tervezett felújítások időben megvalósulnak. Kiemelte, hogy a kiválasztott helyszínek közül minden ötödik már befejeződött, vagy jelenleg is folyamatban van a korszerűsítése. A maradék helyszínek felújítására szoros ütemtervet dolgoztunk ki. Összesen körülbelül 500 helyszínen végezzük el az utasmosdók felújítását, és ezzel párhuzamosan a szolgálati helyiségek állapotát is javítjuk, figyelembe véve az érdekképviseletek ajánlásait. Ezáltal nemcsak az utasok, hanem a munkatársaink munkakörülményeit is jelentősen javítjuk - tette hozzá.

Lázár János bejelentette, hogy ezentúl minden InterCity-járaton takarítószemélyzet fog dolgozni. Azonban június 6-án a szombathelyi IC-nek kétszer is meg kellett állnia, hogy a vonaton utazók pihenhessenek, mivel az összes vécé eldugult.

Az utazás kezdetétől egészen a célállomásig biztosított takarítás során csupán az InterCity vonatok kis hányadán fordulnak elő problémák. Hegyi Zsolt elmondása szerint ennek fő oka, hogy a nyári főszezonban jelentősen megnő a járatok száma és sűrűsége. - Ezzel a helyzettel nem könnyű lépést tartani, különösen a takarítók toborzása és képzése terén. A szükséges felszerelés használatát és az utántöltést alaposan meg kell tanulniuk a munkatársaknak.

Különös figyelmet szentelünk a vonatok mosdóinak működésére, hiszen ezek zavartalan üzemeltetése elengedhetetlen a kényelmes utazás érdekében. Sajnos azonban a meghibásodások gyakran idegen tárgyak vagy nehezen feloldódó nedves törlőkendők miatt következnek be. Megdöbbentő látni, hogy milyen dolgok kerülnek a vécékbe, ezzel rengeteg bosszúságot okozva nemcsak az utasoknak, hanem a vasúti személyzetnek is.

Hegyi Zsolt szerint az a vállalás is megvalósul, hogy 2026. április 30-ig ezer új buszt vásárolnak, amiből az első 500 még idén megérkezik.

Kilencven már forgalomba állt, és a hónap végéig várhatóan további negyven érkezik. Eközben megkezdtük egy újabb beszerzés folyamatát, amely keretében közel 870 alacsony belépésű, Euro VI környezetvédelmi normának megfelelő dízel autóbuszt szerzünk be. Ebből a mennyiségből annyit tervezünk lehívni idén, hogy biztosítani tudjuk a 2025-re vállalt összes új busz megérkezését - mondta.

- Száz újabb mozdonyt szerzünk be 2027 tavaszáig, amivel az elmúlt negyven év legnagyobb mértékű mozdonyflotta-erősítését hajtjuk végre a MÁV-csoportnál - állította Hegyi Zsolt. - Ezen belül 70 korszerű, 2-4 éves vagy még fiatalabb villanymozdony érkezik, köztük néhány vadonatúj Vectron is. Tizenkettő már dolgozik, és az év hátralévő részében folyamatosan állnak szolgálatba továbbiak is. A nyári menetrendben már túlnyomórészt korszerű mozdony vontatja az IC-ket, 2026 végére pedig a hagyományos járatokon is ilyenek teljesítenek majd szolgálatot. Ez az utasoknak pontosabb vonatközlekedést, a vasutasoknak pedig jobb munkakörülményeket biztosít - véli a MÁV-vezér.

A közlekedési miniszter bejelentette, hogy július elejére 100 felújított IC-kocsi érkezik a MÁV flottájába. Ezen kívül a kormány támogatásával 285 új IC-járművet is megrendelnek, így tovább bővítve a vasúti közlekedés lehetőségeit.

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a 100 vasúti kocsi mindegyike elkészült, így most újabb 58 kocsi "reaktiválásába" fogtak. Ezek a kocsik kiváló állapotban vannak, csupán egy időre tárolóvágányon várakoztak, főként alkatrészhiány miatt. Az eddig befejezett járműveknek több mint fele IC-kocsi, és jelenleg is folyamatban van 285 új szerelvény beszerzésének előkészítése.

Ahogy korábban említettük, a magyar állam tavaly jelentős lépést tett, amikor kétharmadosra növelte részesedését az osztrák-magyar GYSEV vasúttársaságban. Hegyi Zsolt véleménye szerint ez a döntés kedvező hatással lesz a magyar utasokra, mivel a GYSEV aktívan részt vesz a hazai vasúti közlekedés fejlesztésében. Emellett a MÁV által felszabaduló erőforrásokat a keleti országrész vasúti szolgáltatásainak javítására tudják fordítani.

A GYSEV a nyár folyamán átveszi a pályaműködtetési feladatait a nyugati országrészben, érintve Győr, Vas, Zala és Veszprém vármegyéket, összesen 752 kilométer hosszúságban. Az utasok számára a változások kezdetben nem lesznek szembetűnőek, hiszen a korábban megszokott járatok továbbra is közlekednek majd. A Dunántúlon viszont egyre inkább megjelennek majd a zöld-sárga motorvonatok, és a Budapest és Sopron közötti utazás tarifája is kedvezőbbé válik - tájékoztatott a GYSEV képviselője.

Lázár János bejelentette, hogy a nyári vonatközlekedés érdekében több száz pótlóbuszt fognak üzembe helyezni. Ennek ellenére a júniusi hónap mind a négy hétvégéjén hosszú órákat kellett eltölteniük az utasoknak a buszokra várva, ráadásul a tájékoztatás hiányosságai is sok panaszt okoztak.

A szezonra jelentős bővítést hajtottunk végre az erősítőbusz-flottánkon, így a 200 MÁV-busz mellett további 50 vágányzári vonatpótlásra szánt járművet is biztosítottunk. Emellett a nyári hétvégéken felszabaduló helyközi buszokat is gyorsan a szükséges helyszínekre tudjuk irányítani. Összesen tehát 300 busz áll rendelkezésünkre szükség esetén - mondta a MÁV vezérigazgatója. A flottát az év elején alapított Országos Haváriaközpont irányítja, ahol nyáron megnövelt létszámmal dolgoznak a munkatársak. Velük állnak kapcsolatban azok az utasmenedzserek, akik a helyszínen segítik az utasokat, tájékoztatják őket, és támogatják őket rendkívüli helyzetekben. Mostantól augusztus végéig megerősített csapatunk lesz jelen a siófoki, fonyódi, keszthelyi és balatonfüredi állomásokon, miközben a Déli pályaudvaron és Kelenföldön is fenntartjuk a folyamatos jelenlétet.

Hegyi Zsolt hozzátette: - A megnövelt flotta és a lefedettség ellenére is időbe kerül egy-egy vonatpótlás megszervezése, sok esetben a vasútvonallal hasonló nyomvonalon futó autópályák bedugulása miatt. A mostani vihar során pedig sokszor a közúti közlekedést is akadályozták a kidőlt fák, leszakadt ágak.

Vitézy Dávid januárban reagált Lázár János tízpontos tervére, és hangsúlyozta, hogy a tavaly bejelentett 3000 milliárdos ötpontos vasút-fejlesztési ígéretek – amelyek komoly pálya- és pályaudvar-fejlesztéseket, valamint új járműbeszerzéseket ígértek – már a tervezett intézkedések között sem találhatóak. Szerinte az idei 20 milliárd forintos fejlesztési keret szinte elhanyagolható, különösen, ha összehasonlítjuk Csehország vagy Lengyelország 1000 milliárd forint feletti költéseivel.

Hegyi Zsolt rámutatott, hogy a két szám összehasonlítása rendkívül félrevezető lehet. A lengyel adatok alapján a magyar összeg nem 20 milliárd forint, hanem 370-400 milliárd forint. Ebbe a számba nemcsak a vasúttársaság saját forrásaiból finanszírozott infrastrukturális fejlesztések tartoznak, hanem például a Budapest-Belgrád vasútvonal és a Déli körvasút idei költségei is. Ezek a projektek kulcsfontosságú elemei a magyar vasúti pályahálózatnak. Azt is megjegyezte, hogy a nagyobb léptékű tervek állítólagos leállítását nem tudja megerősíteni, mivel azok továbbra is érvényben maradnak. Minden elgondolt terv készen áll a megvalósításra, beleértve az 5 pontos akciótervet és a 10 éves vasútfejlesztési stratégiát is. Habár az uniós források hiánya mérsékli a megvalósítást, a közlekedési kormányzat folyamatosan keresi az alternatív finanszírozási és fejlesztési lehetőségeket. A minisztériumi célkitűzések között szerepel, hogy az utasok elégedettsége érezhetően növekedjen, a rendelkezésre álló erőforrások más megközelítésű felhasználásával, mindezt belátható időn belül, még az uniós támogatások beérkezése előtt.

A MÁV vezérigazgatója bejelentette, hogy folyamatban vannak a tárgyalások az Európai Beruházási Bankkal (EIB) egy körülbelül 800 milliárd forintos hitelkeretről. Ebből az összegből 15 fontos vasúti pálya-korszerűsítési projektet terveznek megvalósítani.

A Blikk elemzése szerint a tervezett beruházások összesen 600 kilométert érintenek, ami a teljes magyar vasúthálózat csupán 7,5 százalékát jelenti. Hegyi Zsolt azonban úgy véli, hogy a beruházások hatása ennél jelentősebb lesz a vasúti közlekedés szempontjából. A vasútvonalak átbocsátóképességének növelése és a pályasebesség javítása révén ugyanis várhatóan rendszeresen képesek lesznek javítani a menetrendek betartását.

A MÁV vezetése optimistán tekint a jövő elé, hiszen várakozásaik szerint a hitellel kapcsolatos döntés hamarosan, hónapokon belül megszületik. Ezt követően pedig remélhetőleg gyorsan hozzáférhetővé válik a szükséges fejlesztési forrás, amely lehetővé teszi az építkezések elindítását. Emellett fontos megemlíteni, hogy a közlekedési kormányzat és a MÁV-csoport továbbra is számít a Magyarországot megillető uniós forrásokra; ezek felhasználásáról már kormányhatározat is született.

Related posts