Lenyűgöző kísérletek zajlanak a világ legkiválóbb vadászbombázójával – Vajon elérkezett az idő a környezetbarát fegyverek bevezetésére?
A Norvég Királyi Légierő sikeresen tesztelte az F-35A Lightning II vadászgépet fenntartható repülőgép-üzemanyag keverékével. A kísérlet része Norvégia azon törekvésének, hogy csökkentse a hadsereg szén-dioxid-kibocsátását és növelje az ellátás biztonságát - írta a The Aviationist.
A tesztet 2025. január 14-én hajtották végre az Ørland Main légibázison. A repülés során a hagyományos és szintetikus repülőgép-turbinaüzemanyag (SATF) keveréke 60%-40% arányban került felhasználásra. Ez a döntés a gyártó, Lockheed Martin által ajánlott maximális 50-50%-os aránytól eltérő megközelítést tükröz.
A fenntartható üzemanyag-komponens lebomló hulladékok felhasználásával jön létre.
Bjørn Arild Gram norvég védelmi miniszter kiemelte a kezdeményezés fontosságát: "A vadászgépeink jelenleg a védelmi ágazat közvetlen CO2-kibocsátásának körülbelül egyharmadát teszik ki. A fenntartható üzemanyag használata csökkentheti a kibocsátást és erősítheti az ellátás biztonságát."
Andreas Bjelland Eriksen, az éghajlat- és környezetvédelmi miniszter, hangsúlyozta, hogy minden szektor, így a fegyveres erők is, kötelesek elérni a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást. A miniszter véleménye szerint a tesztprogram kiemeli a technológiai innováció jelentőségét, és hosszú távon a fenntartható üzemanyagok alkalmazásának fokozása elengedhetetlen a légi közlekedés jövője szempontjából.
A Lockheed Martin állítása szerint a szintetikus üzemanyagok előállítása megújuló források, például hulladékolajok és mezőgazdasági melléktermékek felhasználásával, valamint nem megújuló források, mint a szén és földgáz révén történik. A vállalat hangsúlyozza, hogy az üzemanyagtípusok sokfélesége csökkenti a hagyományos ellátási láncokkal szembeni függést, ezáltal növelve a vadászgépek működésének rugalmasságát.
Norvégia nem az egyetlen ország, amely a fenntartható vadászgép-üzemeltetés irányába tesz lépéseket. Az Egyesült Államok például a C-17A Globemaster szállítógépeivel és az F/A-18E/F Super Hornet vadászgépeivel már részben bioüzemanyaggal végzi a repüléseit. Ezen kívül az Egyesült Királyság is kísérletezik a saját flottáján a fenntartható üzemanyagok használatával.