Most már a padlón heverek, igazán elégedett vagy?


Kétségtelen, hogy a Tiansen a magyar underground zenei színtér egyik legizgalmasabb és leggyorsabban fejlődő formációja. Az elmúlt hét év alatt két nagylemezt jelentettek meg, és megjárták a legendás Wacken Open Air fesztivált, valamint a hazai színpadok széles spektrumát. Zenéjük egyedi stílusjegyekkel bír, amely a magyar piacon szinte páratlan. Legújabb munkájuk, az "Are you happy now?" című középlemez, szerintük egy újabb mérföldkő, amellyel sikerült szélesíteniük saját zenei horizontjaikat, és továbblépniük a következő szintre.

A Tiansen 2017-es debütálása a magyar underground színtéren igazi különlegességnek számított, olyan élmény volt, amit sosem gondoltam volna, hogy megélek. Az általam rajongással követett Dance Gavin Dance (DGD) nevű amerikai zenekar – akiket a gitárosuk, Will Swan egyedi és megismételhetetlen játéka és dalszerzési stílusa miatt swancore bandaként emlegetnek – magyar megfelelői igazi zenei sokszínűséget hoztak magukkal. A stílusuk egyedülálló fúziója az r'n'b, a pop és a progresszív metal elemeinek, amelyet szinte senki sem ismer, nemhogy valaki ilyet előadjon.

Emlékszem, amikor a srácokkal találkoztunk egy tatabányai koncerten, és épp arról diskuráltunk, hogy Magyarországon talán csak hatan vannak, akik igazán értékelik a DGD zenéjét és stílusát – ők öten és én magam. Ám az élet gyorsan rácáfolt erre a megállapításra, hiszen a fiatalok körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendtek. Többször is végigjárták a hazai klubokat és fesztiválokat, sőt, a határokon túl is sikerült megvetniük a lábukat – például a 2023-as Wacken Open Air fellépésük során, ahol olyan zenekarokkal osztották meg a színpadot, mint az AWS vagy a Down for Whatever. A közönség pedig egyre csak gyarapodott, ami mindennél jobban bizonyította, hogy a zenéjük sokakat megérint.

A srácok nem tétlenkedtek, és 2018. december 30-án bemutatták debütáló lemezüket, az "Our Weakness"-t. Ez a korong szinte azonnal elnyerte a magyar metálrajongók szívét, köszönhetően Radó Éden lenyűgöző éneklésének és karizmatikus színpadi jelenlétének. A zenészek pedig a Kőbányai Zenei Stúdióban szerzett fantasztikus tudásukkal hozták létre a dalokat, amelyek tele vannak bravúros szerkezettel és meglepő megoldásokkal. Az olyan slágerek, mint az "All Day", a "Bored to See You" vagy a záró tétel, a "The Sky Fell on Me", mind hozzájárultak ahhoz, hogy a lemez egy igazi mérföldkő legyen a hazai metál színtéren.

A folytatásra négy évet kellett várni, az Emerald 2023-ban jelent meg és címéhez híven hamar ékköve lett az év végi toplistáknak (olyan slágerekkel, mint Trace your lines, a kvází címadó Emeralds of Happiness, vagy éppen az Ajtók mögött), hiszen amellett, hogy a főbb stíluselemeket megtartották a srácok, kicsit tágították is a határokat a magyar szövegnek, vagy éppen Tari Bálint (Eagle Has Landed, As Karma Brings) vendégéneklésének - elnézést, vendéghörgésének - köszönhetően. Ezek a jegyek pedig előrevetítették, hogy a banda nemigen fér már meg a swancore zsánerében, valami másra, valami többre vágyik. A valami többet pedig a 2025 áprilisában megjelent középlemez (EP), az Are you happy now? négy dalában látják.

A 2024 októberében debütáló "Talk" című dal volt az első ízelítő a zenekar készülő új anyagából, mindössze másfél évvel a második nagylemez megjelenése után. Akkor még kérdéses volt, hogy tényleg érkezik-e a harmadik album, vagy csak valami kisebb projekt van készülőben a srácok részéről. Az viszont azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy a gitárok hangolása jelentősen mélyebb lett, Éden pedig egy új, eddig stúdiófelvételen nem hallott elemet hozott be: a screameket, azaz az üvöltözős vokálokat, amelyeket korábban csak élő fellépéseiken hallhattunk tőle.

Két hónappal később megérkezett a Clear Your Mind, amely újabb meglepetéseket tartogatott a hallgatók számára. Ezúttal elektro alapokra építkeztek, ami eddig nem volt jellemző a zenekarra, noha a popos dallamok és ritmusok nem álltak tőlük távol. Az új dal hallatán egyből eszembe jutottak olyan formációk, mint az Electric Callboy, a Northlane vagy az Ankor, akik mindannyian bátran kísérleteznek hasonló stílusokkal, és ezt sikeresen is teszik. A mély, kemény alapok megmaradtak, ahogyan a jól megformált screamek is, amelyek a két fennmaradó dalban is megcsillantják a zenekar eddigi erősségeit – de erről majd egy kicsit később.

Süli Tomi dobos éles látásmódja és elképesztő váltásai továbbra is harmonikus szimbiózist alkotnak Lakatos Miki basszusgitáros és Mihalik Dávid gitáros ritmusainak és riffjeinek szövetével. Eközben Bártfai Zsolt dallamai, futamai és tekerései továbbra is egyedülálló módon emelik ki a magyar zenei palettát. A legszembetűnőbb átalakulás azonban Éden énekében figyelhető meg; a mélyebb alapok új, gazdag dallamokat követeltek tőle, ami egy izgalmas újítást is hozott magával: a rekesztések bevezetését.

Ezek a rekesztések egy különleges, karcos jelleget kölcsönöznek az egész dalnak, ami korábban csupán apró foltokban volt érzékelhető. Most viszont egyértelműen domináló elemmé vált, és olyan előadókat idéz meg, mint Bonnie Fraser a Stand Atlantic-ből vagy Hannah "Han" Mee a Hot Milkből. A screamek és a rekesztett szakaszok váltakozása a monumentális, éteri refrénekkel és a "kislányos, visszafogott" énekrészekkel tökéletesen tükrözi a zenei kontrasztok őrült játékát, miközben kéz a kézben rángatják a hallgatót a mélység és magasság minden egyes szegmensébe.

A maradék két dal már annyi újítást nem hoz, mint az első kettő, viszont stabilan tartja a fordulatszámot, így egy faltól-falig élvezetes, változatos és stílusában hibátlan egészet alkot. A Be proud csúcsra járatja Éden új hangszíneit és egy hiánypótló gitárszólóval is megörvendezteti a nagyérdeműt - bár a Magnum-soundtrack-nek is beillő utolsó fél percet még meg kellene fejteni -, miközben a címadó a végén talán a legklasszikusabb Tiansen-nóta a négyből, remek gitárfutamokkal, tördelt verzére énekelt nagy dallamokkal és az Our weakness korszakát idéző táncolós refrénnel. A címadó sor egyre dühösebb ismételgetése pedig "már csak kéjes ráadás" - hogy egy klasszikust is idézzek.

Ha voltál már padlón és onnan próbáltál mosolyogni, akkor ez a lemez rólad szól

Éden összegzése szerint a négy dal a boldogság keresésének illúzióját taglalja. "Ez a látszólagos út, amelyet a társadalmi elvárások, klisék és közhelyek mutatnak, végső soron nem vezet el a valódi, mély elégedettséghez" - nyilatkozott a zenekar. "Most egy új korszak kezdetét éljük, és örömmel fogadjuk ezt a változást! Amikor befejeztük a lemez munkálatait, egy különleges érzés kerített hatalmába minket, mert sikerült kilépnünk a megszokott kereteinkből, és úgy érezzük, a lehető legjobbat hoztuk ki ebből a helyzetből" - tették hozzá.

A felvételek Diószegi Kikvél (Down for Whatever) közreműködésével készültek a Stray Heart Records stúdiójában, míg Kökényes Dániel (AWS) az Y Sound Studio-ban dolgozott a produkción. A mixelésért és a masteringért is Dániel felelt. A dalok hangzása pontosan olyan, ahogyan azt a modern metal műfaj megköveteli: a mélyek erőteljesen dübörögnek, a magasak pedig tisztán csengnek, minden részlet éles és jól hallható. Sokan talán úgy érzik, hogy a végeredmény egy kicsit "műanyag", és ezt teljes mértékben megértem. Ugyanakkor nem vitatható, hogy ez a zenei irányvonal a precizitást követeli meg; ha bármi is "koszos" lenne a hangzásban, az könnyedén diszharmóniába torkollhatna, ami elvenné a dalok varázsát. Összességében azonban úgy vélem, hogy ez a hangzás így tökéletes, ahogy van.

Fontos megemlíteni, hogy a banda jelenleg lemezbemutató turnén van Magyarország különböző városaiban, a Sonya és a Dead Gray zenekarok társaságában. A nocTurné elnevezésű eseménynek még négy májusi állomása vár ránk: május 2-án Dunaújvárosban, május 9-én Pécsen, május 17-én Veszprémben, valamint május 23-án Szegeden lépnek fel. Ezen kívül május 3-án egy különleges EP-bemutató koncertre is sor kerül az Instantban, Budapesten.

Related posts