Új irányt vett a BYD: Magyarországon nem csupán elektromos járműveket készítenének.


A kínai BYD átalakítja európai gyártási stratégiáját: míg korábban csak akkumulátoros elektromos járművek (BEV) gyártására összpontosított az új európai üzemekben, mostantól a plug-in hibrid modellek (PHEV) is fontos szerepet kapnak - számol be róla az Automotive News. A döntés hátterében a hajtásláncok iránti kereslet változása áll: míg a BEV-eladások 2023-ban még 28%-os növekedést mutattak, 2024 első kilenc hónapjában már 2,5%-os csökkenést tapasztaltak. Ezzel szemben a PHEV-modellek iránti kereslet, különösen a BYD új Seal U modelljének köszönhetően, látványosan megnőtt: 2025 első negyedévében a Seal U 10 962 példányban talált gazdára Európában, ami az összes BYD-eladás 38%-át tette ki, míg egy évvel korábban a régióban egyáltalán nem értékesítettek PHEV-t.

A stratégia új fókuszában két gyártóbázis áll: az egyik Szegeden, a másik az isztambuli régióban épül. A BYD ezekbe összesen 5 milliárd eurót fektet, ebből 4 milliárdot Magyarországon. A szegedi üzem - amely várhatóan 2025 októberében kezdi meg működését - kezdetben évi 150 000 autó gyártására lesz képes, de a kapacitás később megduplázható.

A magyarországi gyárban az elsőként bemutatkozó modellek a tisztán elektromos Dolphin és Atto 3 lesznek. Ezt követően a palettához csatlakozik az Atto 2, egy kompakt SUV, valamint a Seagull, amelyet az európai piacon Dolphin Surf néven forgalmaznak majd. Eredetileg a BYD úgy tervezte, hogy a szegedi üzem kizárólag akkumulátoros elektromos járművek (BEV) gyártására összpontosít, azonban legújabb nyilatkozatuk szerint, az Automotive News-nak adott interjúban, mindkét európai gyárban vegyes hajtásláncú modellek is készülnek.

A BYD európai terjeszkedésének felgyorsításához kapcsolódó változtatások jelentős hatással bírnak: a vállalat az első negyedévben elképesztő módon, több mint négyszeresére növelte eladásait a kontinensen, 7 701 darabról 28 842 darabra. A Dataforce adatai alapján a hagyományos tömeggyártók PHEV-eladásai is 46 százalékkal emelkedtek ebben az időszakban, ami azt jelzi, hogy a BYD nem csupán követi a piac trendjeit, hanem aktívan alakítja is azokat. A vállalat célja, hogy 2026 közepére minden európai modelljéből elérhetővé váljon a plug-in hibrid (PHEV) változat. Bár a BYD továbbra is jelentős mértékben támaszkodik a kínai piacra - a 2024-es évre tervezett 4,27 millió autóból csupán 417 000 darabot értékesítettek Kínán kívül - a vállalat ambiciózus tervei szerint 2025-re 800 000, 2026-ra pedig 1 millió feletti külföldi értékesítést szeretnének elérni. Ehhez az európai gyártókapacitások kulcsszerepet fognak játszani.

Related posts