Hogyan vált az Anora az idei Oscar-díjátadó váratlan csillagává?

Az idei Oscar-gála igazi meglepetésekkel teli esemény volt, tele kiszámíthatatlansággal és izgalommal. Az Anora a hétvégi ünnepségről öt különböző díjat hozott haza, bizonyítva ezzel kiemelkedő tehetségét és elkötelezettségét a filmipar iránt.
A Golden Globe-gálán Emilia Pérez és A brutalista bizonyultak a legnagyobb nyerteseknek, utóbbi pedig négy díjat zsebelt be a BAFTA-n is, ahol a Konklávé is csatlakozott a díjesőhöz. Az Oscar-díjakra azonban egyik film sem volt biztos esélyes. Az Anora esetében sem volt ez másképp, hiszen annak öt Oscar-díja ellenére a verseny a legkiszámíthatatlanabb és legnyíltabb volt az idei évben. Érdekesség, hogy az Anora úgy nyerte el a legjobb filmnek járó Oscart, hogy 1975 óta csupán öt másik film tudott így diadalmaskodni, anélkül hogy bármilyen Golden Globe-ot bezsebelt volna.
A női főszereplő, Mikey Madison különleges teljesítménye, hogy 2016 óta 30 év elteltével ő az, aki megnyerte a legjobb női főszereplő kategóriát – ez valódi szenzáció. Sokan úgy vélték, hogy Demi Moore A szer című filmben, vagy Fernanda Torres az I'm Still Here-ben bemutatott szereplése sokkal nagyobb eséllyel pályázik a díjra.
Ez az alacsony költségvetésű vígjáték végül öt díjat nyert az idei Oscar-gálán, és ezzel a legtöbb szobrot vihette haza a filmek közül.
Az Anora, ahogy korábbi kritikánkban írtuk, azt járja körbe, hogy mi sül ki abból, ha egy amerikai szexmunkás és egy orosz oligarcha sarjának dorbézolása házasságkötésbe torkollik. A film új színt hozott a lapdance- és sztriptíztáncos sorsok piacán, tavaly mutatták be a cannes-i filmfesztiválon, ahonnan el is hozta az Arany Pálmát.
A legjobb film és a legjobb női főszereplő díja mellett Sean Baker a rendezésért kapta meg az Oscart, és az Anora nyert a legjobb vágás és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában is.
Baker a köszönőbeszédében mély tisztelettel adózott a szexmunkás közösségnek, kifejezve háláját azért, mert megnyíltak előtte történeteik és élettapasztalataik révén. A 25 éves Mikey Madison, aki Demi Moore-t is megelőzte, szürreálisnak titulálta az eseményt, és hangsúlyozta elköteleződését a szexmunkások iránt, akiket szintén méltatott beszédében, elismerve ezzel közösségük fontosságát.
A házigazda Conan O'Brien egész este viccelődött a film sikerén, amihez nyersanyagot szolgáltatott neki a feszült politikai helyzet is: "Azt hiszem, az amerikaiak izgatottak, hogy végre valaki kiáll egy hatalmas orosz ellen" - mondta dörgő tapsvihar közepette.
Az Anora sikerét valószínűleg hosszú ideig tárgyalják majd, de talán a leglényegesebb ok, amiért diadalmaskodott, az az, hogy egyszerűen elbűvölő film, tele életerővel, szenvedéllyel és vibráló élettel. Baker rendezése és Madison dinamikus, őszinte játéka magával ragadja a nézőt, aki képtelen nem szurkolni a főszereplő minden egyes lépésénél. Az Anora olyan helyszínekre kalauzol, ahol a mainstream filmek ritkán járnak: a koszos utcák és sztriptízbárok világába, Brooklyn orosz és örmény közösségeibe, miközben felfedi ennek a lepusztultságnak a másik oldalát is: a falak mögötti luxust, a magángépek fényűző életét. Ezzel a film a 21. század első évtizedének kettősségét ragadja meg. Mesterien egyesíti a fájdalmat és az örömöt, a nyomasztó valóságot és az álmok birodalmát, a társadalomkritikát és a vígjátékot, így teremtve meg egy igazán szerethető és sokszínű élményt.