Egy jelentős haditechnikai innovációt valósított meg a keleti nagyhatalom, amely alapjaiban formálhatja át a jövő konfliktusainak színterét.

Fedezd fel az AI-forradalom lenyűgöző újításaival és a digitális átalakulás izgalmas világával kapcsolatos legfrissebb trendeket a Portfolio november 25-i AI & Digital Transformation eseményén! Ne hagyd ki a lehetőséget, hogy első kézből értesülj a legújabb fejleményekről – regisztrálj most, és tudj meg többet!
Fellebbentették a fátylat a világ legelső, nagysebességű, függőleges fel- és leszállásra (VTOL) képes sugárhajtóműves drónjáról, amely új dimenziókat nyit a haditengerészet számára. Az új fejlesztés lehetővé teszi, hogy akár a hagyományos hadihajók fedélzetéről is indíthassák, így eltűnik a hosszú kifutópálya szükségessége. Ez forradalmasítja a kisebb hadihajók, például fregattok, rombolók vagy partraszálló hajók használatát, amelyek mostantól "mini repülőgép-hordozókként" funkcionálhatnak. A drón felszállás után könnyedén átválthat cirkálórepülésre, ami nagyobb rugalmasságot biztosít a hadműveletek során. Eddig az Egyesült Államok próbálkozott hasonló technológiával, de a XQ-58A Valkyrie esetében a kifutópálya elengedhetetlen volt, így a mostani fejlesztés jelentős előrelépést jelent a katonai drónok világában.
Összehasonlítottuk más, jelenleg elérhető hagyományos VTOL drónokkal, és az eredmények lenyűgözőek: sebességben jelentősen túlszárnyalja versenytársait.
- írja a fejlesztőcsapat egyik tagja a kínai Aero Weaponry folyóiratban megjelent tanulmányban.
Az innováció kulcsa az összetett aerodinamikai kihívások összehangolásában áll szerintük, vagyis egyeztetni a függőleges felhajtóerő és a nagy sebességű hatékonyság ellentmondásait. Ennek áthidalására kettős rendszerű megközelítést alkalmaztak, kompakt rotorokat szereltek alulra - ezek biztosítják a fel- és leszállás során a felhajtóerőt - és egy kisméretű turbóhajtóművel oldották meg a nagysebességű repülést. A lap szerint a valódi különlegességét az aerodinamikus idomrendszer jelenti, mivel a drón változtatni tudja a formáját. Ez azt jelenti, hogy a rotorok segítségével lényegében helikopterként emelkedik a magasba, majd
a hajtómű beindításával sebesség növekszik és ezek folyamatosan becsúsznak az idom mögé, így képes lesz cirkálórepülésre váltani.
A kialakítás segíti, hogy a rotorok miatt ne ütközzön a drón túl nagy légellenállásba, ez a nagysebességű repülésnél a könnycsepp kialakítású törzs biztosítja. A fejlesztőcsapat állítása szerint a tömeggyártás olcsón megoldható, mivel kis költségigényű anyagokkal dolgoztak. Kidolgoztak ezekhez újfajta borítást is, amely képes ellenállni a hajtómű környéki hatalmas hőmérsékletnek is, anélkül, hogy szerkezeti deformálódástól kellene tartani. A kisebb változat a tesztrepülések során 230 km/h sebességre volt képes.
A legfrissebb közlemény szerint a kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészete (People's Liberation Army Navy - PLAN) tömeggyártás esetén képes lenne bármilyen hadihajóról megfigyelő és csapásmérő drónokat indítani. Ezek a drónok akár rajokban is elindulhatnának, így könnyedén áthatolva az ellenséges légvédelmi rendszereken, és különböző műveleteket végezhetnének, mielőtt visszatérnének a hordozó hajó fedélzetére. A fejlesztők reményei szerint ez a technológia különösen hasznos lenne az első és második szigetlánc körüli lehetséges konfliktusok során. Kína ezzel a fejlesztéssel jelentősen bővítheti katonai hatókörét, és fölénybe kerülhet egy szélesebb térségben.