Soha ne próbáljunk meg előzni egy túlméretes rakományt szállító kamiont!


Egy kínai autós fedélzeti kamerás felvétele szolgál univerzális tanulsággal. Ez a baleseti videó mutatja meg, miért nem jó ötlet egy hosszú rakomány szállító kamiont kanyarban előzni az autópályán.

Az alaphelyzet egyszerű: ami nem fér bele a szabványos 40 tonnás össztömegbe, a 2,55 méteres szélességbe, a 4 méteres magasságba és a nagyjából 16,5-18,75 méteres hosszúságba (szerelvénytől függően), az hivatalosan is egy külön kategória a kamionok között. Túlméretes vagy túlsúlyos szállítmánynak minősül, és innentől kezdve teljesen más szabályok vonatkoznak rá.

Itt már pontos útvonalat kell kijelölni, lehetőleg éjjel, kis forgalmú időszakban kell közlekedni, és a legfontosabb: kell kísérő jármű. A közútkezelő - amennyiben a közlekedésbiztonsági szempontok indokolják - a jármű közlekedéséhez rendőri, illetve egyéb szakkíséretet is előírhat. A különösen nagyméretű, illetve nehéz szállítmányok célba juttatásánál szállítmányozó és járműkísérő irodák közreműködnek.

Az útvonal-biztosítást végző járművek kizárólag sárgán villogó figyelmeztető lámpával ellátva végezhetik feladatukat. Ezen túlmenően a szakkísérő autó rendelkeznie kell egy jogszabályban előírt, változtatható jelzésképű táblával is. Ez a tábla lehetővé teszi, hogy az útvonal-biztosítás során a forgalmat szükség esetén korlátozzák, biztosítva ezzel a biztonságos munkavégzést.

Ha megpillantunk egy ilyen kísérő járművet, vagy maga a túlméretes rakományt szállító autó közeledik, akkor legyünk felkészültek, hogy lassítanunk, vagy lehet, hogy meg is kell állnunk, míg a különleges jármű elhalad.

A kísérő jármű arra is figyelmeztethet minket, hogy szükség lehet az útról való letérésre. Fontos, hogy türelmesek maradjunk, és ne essünk pánikba, ha utazásunkat egy túlméretes jármű lassítja. A körforgalomban gyakran mindkét sávra szüksége lehet a nagy rakománynak, ezért ügyeljünk arra, hogy elegendő teret biztosítsunk a teherautónak a biztonságos manőverezéshez.

Egy kínai autós figyelmen kívül hagyta a józan ész minden szabályát, amikor egy hatalmas szélturbina lapátot próbált megelőzni az autópályán, ráadásul egy kanyarban. Már a legegyszerűbb logika is azt diktálja, hogy ez rendkívül kockázatos lépés, hiszen a hosszú és merev lapát nem fogja követni a kanyar ívét, így az előzés nemcsak ostoba, hanem életveszélyes is. Sajnos, az autós csak késlekedve reagált, és amikor végre úgy döntött, hogy fékez, az éppen a legrosszabb pillanatban történt.

A történet végkimenetele rendkívül súlyos baleset volt, de szerencsére a legrosszabb forgatókönyv elkerülhetővé vált. Ha a rakomány is szétszóródik az úton, az még komolyabb következményekkel járhatott volna, ami sokkal nehezebb helyzetet eredményezett volna.

A szélerőművek lapátjai lenyűgöző méretekkel bírnak, és folyamatosan növekednek. Míg korábban a 40-50 méteres lapátok voltak a normák, ma már a legújabb szárazföldi erőművek esetében 70-90 méter hosszú, sőt, néha még ennél is hosszabb lapátokat készítenek. Képzeljük el, hogy egy ilyen lapát egy teherautón heverve hosszabb, mint egy tízemeletes panelház, ha vízszintesen fektetjük le. A súlyuk nem olyan ijesztő, mint amilyennek tűnik, köszönhetően a korszerű kompozit anyagoknak, mint az üvegszál és a szénszál, de a hosszúságuk olyan logisztikai kihívásokat teremt, amelyek újraértelmezik a szállítást és a telepítést.

Related posts