A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) figyelmeztetett arra, hogy a Booking.com különböző árakat kínálhat a mobilos felhasználóknak, mint az asztali felületen keresztül történő foglalás esetén.


A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Booking.com B.V.-vel szemben. A nemzeti versenyhatóság szerint a holland multinacionális cég nem tartotta be a szakmai gondosságra vonatkozó előírásokat, amikor bizonyos szolgáltatásainak áraival kapcsolatos információkat közölt. Ezen kívül úgy vélik, hogy a vállalat megtévesztette a fogyasztókat a Genius program keretein belül elérhető kedvezmények kapcsán.

A holland székhelyű Booking.com B.V. (Booking) Európa egyik legnagyobb szálláshelyfoglaló platformja, amely Magyarországon is piacvezető szerepet tölt be. Számtalan szállás lehetőséget kínál, és weboldala a legforgalmasabb nyaralási időszakokban havi szinten meghaladja az 500 millió látogatót.

A Gazdasági Versenyhivatal felfigyelt arra, hogy a Booking nem felel meg a szakmai gondosság elvárásainak, mivel nem garantálja a kiszámíthatóságot és megbízhatóságot bizonyos szolgáltatások árazásával kapcsolatban – áll a hatóság nyilatkozatában.

A vállalkozásunk által kínált szolgáltatások árai változhatnak attól függően, hogy milyen eszközön vagy formában veszed igénybe őket. Legyen szó mobilalkalmazásról vagy asztali számítógépről, az árak eltérhetnek, még ha a szolgáltatások tartalma ugyanaz is.

A GVH észlelte továbbá, hogy a cég valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi kommunikációt folytat a Genius program különböző szintjein elérhető kedvezményekkel kapcsolatban is.

A Booking a fent említett módszerekkel 2022. január 1-től valószínűleg félrevezeti a magyar vásárlókat, mivel olyan döntések meghozatalára ösztönzi őket, amelyeket máskülönben talán nem fontolnának meg. Ez a gyakorlat akár plusz költségeket is eredményezhet számukra.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) folyamatosan szemmel tartja az online szálláshelyfoglalási és -közvetítési piacot, különösen a turisztikai csúcsidőszakokban. 2020-ban a GVH 2,5 milliárd forintos büntetést rótt ki a Booking.com-ra, mivel a vállalat olyan agresszív és a fogyasztókat megtévesztő értékesítési praktikákat alkalmazott, amelyek sértették a versenytörvényt. Később, 2024-ben egy újabb, 382,5 millió forintos bírságot szabtak ki az online szállásfoglaló cégre, mivel az előző eljárás során vállalt kötelezettségeit nem tartotta be, sőt, bizonyos esetekben továbbra is folytatta a jogsértő tevékenységeit.

A Nemzeti Versenyhivatal 2023 nyarán gyorsított ágazati vizsgálatot indított a szektorban, figyelembe véve a piacon megjelenő számos jelzést. A GVH a vizsgálat végső jelentésében több javaslatot fogalmazott meg, amelyek között kiemelte az árparitásos szerződési feltételek eltörlésének szükségességét. Ennek megfelelően a Booking.com 2024. július 1-től már nem alkalmazza ezeket a klauzulákat.

Related posts