A Pedagógusok Szakszervezete jelentős üzenetet küldött a kormánynak egy kulcsfontosságú kérdésben.


A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) egy átfogó javaslatcsomagot dolgozott ki, amely tíz különböző területet érint, és célja, hogy bemutassa, hogyan lehetne hatékonyan integrálni a mesterséges intelligenciát (MI) a magyar közoktatás rendszerébe.

A szakszervezet tíz kérdéskörre bontva, több mint 30 pontba foglalva gyűjtötte össze javaslatait a mesterséges intelligenciának az oktatásban történő alkalmazásának elveiről és szabályozásáról.

Felhívták a figyelmet többek közt a mesterséges intelligencia "kettős természetére" is, vagyis arra, hogy az eszköz számos lehetőséget biztosít az oktatás fejlesztésére, de megfelelő szabályozás híján rengeteg kockázatot is rejt magában.

A Pedagógusok Szakszervezete ezúton szeretné felhívni Magyarország Kormányának figyelmét a mesterséges intelligencia (MI) szerepére a hazai oktatási rendszerben. Kérjük, hogy a kormány sürgősen foglalkozzon az MI alkalmazásának szabályozásával, valamint annak lehetséges következményeivel.

- Az MI, mint innovációs tényező, meghatározó szerepet tölt be minden gazdasági és társadalmi szegmensben, és az oktatás sem maradhat ki ebből a trendből. Az MI-alapú oktatási megoldások megjelenése és elterjedése komoly kihívások elé állítja a magyar oktatási rendszert, sőt, magát a gazdaságot is, mivel a technológiai fejlődés üteme rendkívül gyors. Azok az országok, amelyek nem tartanak lépést ezzel a folyamattal, gyakorlatilag lemondanak a fejlődés lehetőségéről, és a jövőben egyre inkább a globális világgazdaság peremére szorulnak.

"Az előző megállapításokat figyelembe véve elengedhetetlen, hogy a magyar kormány kiemelt figyelmet fordítson a mesterséges intelligencia (MI) oktatásra gyakorolt hatásaira. A következő szakpolitikai javaslatban a PSZ célja, hogy meghatározza azokat a prioritásokat, amelyek szükségesek az MI-alapú technológiák iskolai integrációjához. Kiemelt figyelmet szentelünk az MI kettős természetének, amely egyszerre hordoz kockázatokat és lehetőségeket, és amely a jövő szempontjából is mérvadó."

Kérjük a kormányt, hogy vizsgálja felül Magyarország Mesterséges intelligencia stratégiája című dokumentumot és egészítse ki az oktatásra vonatkozó rendelkezésekkel. A munkába vonjon be szakértőket, civil szervezeteket, a szakszervezeteket!

A PSZ konkrét javaslatai ezen a linken megtekinthetőek. A kezdeményezéssel kapcsolatban Totyik Tamás PSZ-elnök a Népszavának azt mondta: az MI-technológián alapuló szoftverek, eszközök segítséget jelenthetnek például az értékelési folyamatokban, a kompetenciafejlesztésben, az egyéni tanulási utak kidolgozásában. Mindenképp szabályozni kell, hogy ezek milyen keretek között alkalmazhatóak, valamint azt is szem előtt kell tartani, minden esetben "az emberé legyen az utolsó szó, ne pedig a gépé".

Felhívta a figyelmet arra is, hogy a kormánynak idén esedékes a Nemzeti Alaptanterv felülvizsgálata, ami remek alkalmat kínál arra, hogy a mesterséges intelligencia kérdéseivel is foglalkozzanak. A beszélgetés során kiemelte, hogy több országban, például Kínában, Dél-Koreában és Indiában már hosszú ideje integrálják a mesterséges intelligenciát a tantervbe, sőt, Lengyelországban is hasonló kezdeményezések indultak.

Related posts