Az új KRESZ értelmében akár 140 km/órás sebességgel is közlekedhetünk az autópályákon.


A Telex által megszerzett kormányzati munkaanyag alapján jelentős átalakulások várhatók a KRESZ-szabályok terén. Bár a közlekedési táblák és a jelzőlámpák jelentése változatlan marad, számos más aspektusban viszont komoly módosítások léphetnek életbe.

A tervezet szerint gyalogosként úttesten vagy vasúti átjáróban tilos lenne mobilozni, vagy olyan tevékenységet végezni, ami elvonja a figyelmet. Lakott területen kívül a 3 évesnél fiatalabb gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközön, tanítási időben pedig az óvodák, iskolák környékén 30 km/órás sebességhatárt vezetnének be.

A sebességhatárok változása érdekes lehetőségeket kínálhat. Az autóutakon akár 120 km/órás sebességhatárt is bevezethetnek az út üzemeltetői, míg az autópályák bizonyos szakaszain a maximális sebesség elérheti a 140 km/órát. Fontos azonban, hogy csak azok a járművek hajthatnak fel ezekre a szakaszokra, amelyek legalább 70 km/órás sebességgel képesek haladni.

A teherautók, buszok, utánfutót vontató autók is mehetnének 90 km/órával.

A KRESZ szabályai között helyet kaphat a cipzárelv, amely azt mondja ki, hogy ha két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor a járművezetőknek engedniük kell az onnan érkező járműveknek a bejutást.

A jogosítványszerzés folyamata is átalakulna: a kötelező 29 gyakorlati óra közül hat órát le lehetne cserélni, ha a tanuló szimulátoron gyakorolja a közlekedési helyzeteket. Ezen kívül a tanulók 20 vagy 29 gyakorlati óra után a vezetés gyakorlását akár egy hozzátartozóval is folytathatnák.

A kerékpáros közlekedés szabályaiban jelentős változások várhatók. A járdán és gyalogos övezetben a kerékpárosok maximális sebessége 10 km/h-ra csökkenne, míg a gyalogosok és kerékpárosok számára kijelölt területeken a megengedett sebesség 25 km/h-ra emelkedne. Az úttesten azonban kötelezően előírnák az oldaltávolság betartását: 50 km/h sebességig 1 métert, míg azt meghaladó sebességnél 1,5 métert. Amennyiben ez a távolság nem tartható, a lassabb járművek előzése legfeljebb 15 km/h sebességgel lenne engedélyezett. A jobb oldalon egy méter széles, vegyes használatú sávot alakítanának ki, amely lehetővé tenné a kerékpárosok számára, hogy bolyban haladhassanak. Fontos változás, hogy 14 év alatti fiataloknak kötelező lenne a bukósisak viselése, ezzel is növelve a biztonságukat.

Az elektromos rollerek használatát szigorú szabályok alá helyeznék: a 25 km/óra maximális sebességre tervezett rollereket kizárólag 12 évesnél idősebb felhasználók vehetik igénybe, és az első két évben kötelező a bukósisak viselése. Járdán legfeljebb 10 km/órás sebességgel közlekedhetnek, míg más területeken 20 km/h-s sebességhatár érvényesül, amennyiben nincsenek további korlátozások.

Az erősebb elektromos rollerek használatát 14 évesnél idősebb fiatalok számára engedélyeznék, és a maximális sebesség, amellyel közlekedni lehetne, 45 km/óra lenne.

A tervben vannak apróbb változások is, például kitehetik a "Puszi és haladj!" táblát, ami a rövid megállást és ki- beszállást teszi lehetővé.

Related posts