A francia hatóságok a tengeren egy migránsokat szállító gumicsónakon lévő lyukakat fúrtak, ezzel megakadályozva az illegális átkelést.


Késekkel felszerelkezve, a tengeren lyuggatták ki illegális bevándorlók gumicsónakját a francia rendőrök a La Manche csatornánál, Boulogne-sur-Mer település közelében. A jármű még sekély vízben úszott, így senki nem volt veszélyben - adta hírül a The Telegraph.

Yvette Cooper, a brit belügyminiszter véleménye szerint az új módszer eltér a korábbi gyakorlatoktól, és üdvözlendő új megközelítést képvisel. Ez a stratégia része annak a célkitűzésnek, hogy a francia hatóságok a partokhoz közel, akár 300 méteren belül is beavatkozzanak a migránsok áramlásának megakadályozása érdekében.

A hajók kilyuggatása már régebben is szerepelt a hatóságok eszköztárában, de eddig csupán a szárazföldi járművekre vonatkozott. Most azonban először alkalmazzák ezt a módszert tengeren közlekedő, utasokat szállító hajók esetében. Az embercsempészek viszont ügyesen alkalmazkodtak az új helyzethez: hajóikat a közeli folyókból és csatornákból indították, miközben a bevándorlók türelmesen várakoztak a parton, és a sekély vízben ugráltak a járművekre.

A portál kiemeli, hogy ez a megközelítés akkor kezdett el elterjedni, amikor 2025-ben rekordszámú, összesen 20 422 bevándorló érkezett a szigetországba. Ez a szám közel 50 százalékkal meghaladta az előző év adatait. Csak az elmúlt hónapban körülbelül 5170 ember vállalkozott arra, hogy illegális, életveszélyes hajókon keljen át.

Yvette Cooper hangsúlyozta, hogy folyamatos egyeztetésben van a francia belügyminiszterrel arról, hogyan lehetne hatékonyabban fellépni az embercsempész csónakok ellen, nemcsak a partok mentén, hanem már a folyókon, csatornákon is.

Beszéltem a francia belügyminiszterrel arról, hogy milyen fontos lenne, ha a francia vizeken is beavatkoznának. Eddig azt láttuk, hogy a bűnbandák kihasználták, hogy a francia szabályozás túl korlátozó volt

„Kérlek, tedd különlegessé a mondandódat!” - kérte a brit belügyminiszter.

A tárcavezető kiemelte, hogy számos alternatív megoldás áll rendelkezésre, és hogy az ő országának kis hajókkal foglalkozó egységei együttműködnek a francia partnerekkel ezek kidolgozásában. Hangsúlyozta, hogy fő céljuk a gyors és átfogó beavatkozás megvalósítása.

A miniszteren kívül Keir Starmer brit miniszterelnök is kifejezte elismerését a szomszédos ország szigorúbb fellépése iránt, amelyet az unióval való kapcsolatok rendezésére irányuló erőfeszítéseinek pozitív következményeként értékelt.

Egyetlen kormány sem volt képes ilyen szintű együttműködést elérni a franciákkal. Ez fontos. Azt szeretnénk, ha Franciaország megváltoztatná tengeri taktikáját, és ez a miniszterelnöknek az európai kapcsolataink újrarendezésére irányuló erőfeszítéseinek köszönhető.

- fogalmazott a Downing Street szóvivője. A brit kormány abban bízik, hogy az új taktika és egyéb intézkedések jelentősen megnehezítik az embercsempész bandák dolgát.

A lap hangsúlyozza, hogy a frusztráció egyre nő, mivel a francia hatóságok idén mindössze az induló csónakok kevesebb mint 40%-át állították meg. Ez a legrosszabb arány a korábbi évekhez képest, holott Franciaország és Nagy-Britannia között egy három évre szóló, 480 millió fontos (221 milliárd forintos) megállapodás született a tengeri migráció visszaszorítására.

Párizs eddig arra hivatkozva tartózkodott a tengeri beavatkozásoktól, hogy a nemzetközi tengeri jog megtiltja az olyan lépéseket, amelyek veszélyeztethetik az emberi életeket. Most viszont, a tengeri jogi keretek betartása mellett, a francia kormány zöld utat adott az ilyen műveleteknek.

Yvette Cooper hangsúlyozta, hogy minden olyan bevándorlót, akinek a csónakjában gyermek veszíti életét, felelősségre vonásra kell ítélni.

Szerintem teljesen megdöbbentő, hogy olyan hajókat látunk, ahol a gyerekek halálra zúzódnak ezeken a túlzsúfolt hajókon, és a hajó mégis továbbmegy az Egyesült Királyságba. Ezért meg akarjuk erősíteni a törvényt, hogy az élet tengeren való veszélyeztetése a törvényeink része legyen, hogy büntetőeljárást indíthassunk

„Kérlek, formáld át a szöveget saját stílusodban” – javasolta a tárcavezető.

A Munkáspárt egy új törvényjavaslatot terjesztett a Parlament elé, amely egy különleges bűncselekményt vezetne be. E javaslat értelmében, ha valaki megakadályozza a mentési kísérleteket, vagy fizikai erőszakkal, esetleg fenyegetéssel túlterheli a hajókat, az akár öt év börtönbüntetést is kaphat.

Cooper a BBC-nek kifejtette, hogy a zsúfolt csónakok jelentős szerepet játszottak abban, hogy az idén ennyien érkeztek. Egy másik interjú során, az LBC rádión, többször is kikerülte a kérdést, hogy vajon jövőre csökken-e a csónakos átkelések száma. Mégis annyit megosztott, hogy reméli, csökkenni fog, és a kormány ennek érdekében új intézkedéseket tervez bevezetni.

Related posts