A német autógyártók sürgetik a vámbékét, és üzenetet küldtek az Európai Uniónak, valamint az Egyesült Államoknak is.

Eurómilliárdos veszteségek várhatók a német autógyártók számára, ha augusztus elsejéig nem születik megállapodás az Egyesült Államok és az Európai Unió között a Donald Trump által bejelentett 30%-os vám megszüntetéséről. Az autóipari szövetség figyelmeztetése szerint, ha nem sikerül elérni a konszenzust, az komoly nehézségeket okozna a német gyártók számára, ellehetetlenítve őket a nemzetközi piacon.
Augusztus elseje egyre közelebb kerül, és ezzel együtt érkezik az amerikai elnök által beígért vámok bevezetése is. Donald Trump bejelentése értelmében minden, az EU-ból érkező termékre 30 százalékos vámot kívánnak kivetni. Az EU tagállamaiban, például Németországban is megoszlanak a vélemények arról, hogy milyen lépéseket tegyenek a helyzet kezelésére. Néhány kormány már most is sürgeti a hasonló válaszlépések megtételét, míg mások a megfontoltságra helyezik a hangsúlyt. A német politikai táj is megosztott: míg a szociáldemokrata pénzügyminiszter, Lars Klingbeil határozott ellenlépéseket követel, addig a konzervatív kancellár, Friedrich Merz óvatosabb megközelítést javasol.
A német autóipar súlyos aggodalmait fejezte ki egy friss nyilatkozatban, amelyben egyértelmű figyelmeztetést fogalmaztak meg a közelgő vámintézkedések kapcsán. Az ágazatot már Donald Trump korábbi 25%-os vámja is jelentősen megviselte, így a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke, Hildegard Müller, arra figyelmeztetett, hogy az EU nem engedheti meg magának, hogy válaszintézkedéseket hozzon. Müller hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államok és az EU közötti vámkonfliktus felerősödése elkerülhetetlenül súlyosbítaná a helyzetet, hiszen az autóiparra nehezedő többletterhek már eddig is milliárdos veszteségeket okoztak. Az elnök kiemelte, hogy az USA-ból az EU-ba irányuló autóexport jelentős része, körülbelül kétharmada, német gyártóktól származik. Ezért sürgette egy "stratégiailag okos" megközelítés alkalmazását, mivel az esetleges ellenintézkedések gyártónként évi százmillió eurós terhet jelentenének, minden egyes százalékpontos vámemelés után.
Hildegard Müller szerint a konfliktusból az EU-nak általános következtetéseket kell levonnia. "Fontos megérteni, hogy Trump ezzel a vámpolitikával akarja újraiparosítani országát" - mondta az elnök, és ebben az unió számára ösztönzőt lát.
Brüsszelnek minden lehetséges lépést meg kell tennie annak érdekében, hogy Európa újból nemzetközi szinten versenyképes legyen, és hogy vállalatai, valamint termékei vonzóbbá váljanak a globális piacon.
A VDA vezetője kifejezte véleményét.
Donald Trump április 3-án vetett ki 25 százalékos pótlólagos vámot a nem az Egyesült Államokban gyártott gépjárművek importjára. Az elnök azzal indokolta az intézkedést, hogy az Egyesült Államokat hátrányos helyzetbe hozná a kereskedelmi egyensúly hiánya. Ezt követően július 12-én további 30 százalékos vámmal fenyegette meg az EU-t, ha augusztus elsejéig nem születik megállapodás.
A német kancellár nyilatkozatában, amit az Infostart is idézett, hangsúlyozta, hogy sürgős megoldásokra van szükség, ezért kiemelten fontos az időszak megfelelő kihasználása. Kifejtette, hogy a német gazdaságot drámai módon érintenék a védővámok, amelyek "az exportáló cégeket alapjaiban rendítenék meg". Friedrich Merz ezért elkötelezte magát amellett, hogy mindent elkövet annak érdekében, hogy Washington ne vezesse be a 30 százalékos vámokat.
"Európában most egységre, az amerikai elnökkel pedig értelmes párbeszédre van szükség"
- fogalmazott a kancellár.
Tavaly Németország 161 milliárd euró értékben szállított termékeket az Egyesült Államok piacára. Az exportált termékek jelentős része autók és autóipari alkatrészek volt, de emellett gépek és gyógyszeripari termékek is szerepeltek a kínálatban. Ennek eredményeként a német kereskedelmi többlet az Egyesült Államokkal szemben közel 70 milliárd euróra rúgott.