A nő először a munkatársait sodorta válságba, majd a családja életét forgatta fel, végül pedig saját lényét is lerombolta.


Zavarba ejtő előadás született az Átrium Színház, a Delta Produkció és a Dumaszínház együttműködéséből, mert először azt sem tudjuk, mit látunk. Stand up, monodráma, motivációs tréning, vagy mindez egyszerre, esetleg mindennek még csak a próbája? A Burn Out Baby - A hatékony vezetés hat szabálya című produkció szövegét Litkai Gergely írta, és Dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach bőrébe bújva Ónodi Eszter adja elő, akinek ez az első önálló estje.

Ónodi Eszter hangját először csak a színfalak mögül halljuk, és mivel egy mindig pozitív, mosolygós, sikeres és kiegyensúlyozott motivációs tréner érkezését várjuk, már ezek a mondatfoszlányok megzavarnak minket. Véletlenül beadták már a hangját, ahogy méltatlankodik és veszekszik valakivel? Hogyan képzeljük el Dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach alakját, aki a hatékony vezetés hat szabályát fogja elmondani nekünk?

Hát, nem pontosan úgy, ahogy végül megérkezik. Piros kosztüm, de a testtartása már megfáradt. A frizurája, amit saját kezűleg készített, egyedi, de nem éppen hibátlan; ahogy ő mondja, "ez van". A magas sarkú cipője klapog a padlón, de a járás benne nem éppen kényelmes, és az előadás közepén, egy hirtelen "Eddig bírtam!" kiáltással leveszi, majd gyorsan átöltözik egy sportcipőre. Az "előadása" észrevétlenül kezdődik, mert kezdetben csak beszélget arról, ami a szívét nyomja, de hamar rájövünk, hogy ez már az, és a továbbiakban is ebben a laza, mégis magával ragadó stílusban fogjuk hallani.

Dr. Benczés Ágnes Judit miután kiventillálta magát a rossz szervezés és egyéb körülmények miatt, rátér a mondandójára. Először is felsorolja az érdemeit: ilyen-olyan felsővezető volt, az év női menedzsere - az év menedzsere is lehetett volna nő, de akkor ki lett volna az év női menedzsere? A második legjobb nő? Hm, máris egy kis fricska, egy kis társadalomkritika, egy pici gondolkodnivaló,

Nevetünk később is, amikor azt mondja, hogy ő most megosztja velünk a legfontosabb tudnivalókat, ha sikeresek akarunk lenni, de azt előre megmondja, hogy az ötven fölöttiek már ne akarjanak semmit, mert nekik már késő. A Z generációról is megvan a véleménye, bár, teszi hozzá, van köztük olyan, aki nem teljesen alkalmatlan a munkavégzésre. Hm, apró szurkálás, kis tüske ide, oda - most ez a nő komolyan beszél, vagy mi? Hihetünk neki? Hiszen sikeres volt...

A hatékony vezetés aranyszabálya: ne bízz senkiben! A bizalom a hibázás lehetőségét hordozza magában. Hiába hangoztatják sokan, hogy a csapatmunka a kulcs, az önzés mélyen gyökerezik az evolúciós igényeinkben. Valójában akkor tudunk igazán kiemelkedni, ha a többiek nem teljesítenek jól – ezt mondja Dr. Benczés Ágnes Judit. "Ez nem egy OKJ-s jóemberképző!" – teszi hozzá, szarkasztikus éllel. A második szabály pedig az, hogy a feladatokat akkor kell elvégezni, amikor lehetőség kínálkozik. Érdemes tudni, hogy Ágnes Juditot még a császármetszés során is laptop társaságában tolták be a műtőbe.

Ónodi Eszter hetven percnyi előadásában egy különös világba kalauzol el minket. Stílusa olyan, mint egy energikus menedzseré, aki tudja, hogyan kell felrázni a közönséget. Gesztikulációja magabiztos, és időnként kifejezetten provokatív kérdéseket dob a nézők felé, mintha csak arra várna, hogy a válaszokkal megkavarja a helyzetet. Ám ahogy figyeljük, világossá válik, hogy amit mond, az valóságos abszurdum. Az előadás során egyensúlyozik a valóság és az elképzelt világ határvonalán, és bár nem a megszokott motivációs beszédekhez hasonlítható, mégis valami vonzó van benne, ami arra ösztönöz, hogy tovább hallgassuk. Az őszinte, olykor szürreális megközelítésével új fényt vet az önfejlesztés fogalmára, ami talán épp azért ragad meg minket, mert úgy érződik, hogy a valódi élet és a fantázia határvonalán táncol.

Valójában sokan így éreznek, csupán nem merik ilyen nyíltan a szemünkbe mondani; inkább ügyesen körbelövik a mondandójukat vonzó, de üres frázisokkal. Ám hősünk élete szépen lassan kibontakozik, ahogy először a munkatársai életét rombolja le, majd a családja boldogságát sem kíméli, végül pedig saját magát is a mélybe taszítja.

Hogy hol csúszott meg Dr. Benczés Ágnes Judit élete, és lett sikeres vezetőből kiégett roncs normális munka és emberi kapcsolatok nélkül, azt szintén nehéz elcsípni, és miközben nézzük a vergődését, egyszerre érzünk megkönnyebbülést, hogy ez nem velünk történik, és éles fájdalmat, hogy bárkivel előfordulhat. Dolgozni kell, meg kell élni, nagy a verseny, de hol határ?

A "Burn Out Baby - A hatékony vezetés hat szabálya" című mű írója, Litkai Gergely, nem csupán teoretikus, hanem gyakorlati tapasztalatokkal is rendelkezik a multinacionális vállalati világból, hiszen korábban felsővezetői pozíciót töltött be. Mesterien bánik a céges nyelvezettel, amely már önmagában is humoros, de amikor Ónodi Eszter tolmácsolja, a szórakoztatás csúcspontjára érkezik. A történet nem a szokásos meetingekről vagy prezentációkról szól; itt sokkal inkább egy profin megformált, sokak által ismert hatékonyságnövelő és teljesítménymérő kifejezések szövevényes keveréke bontakozik ki, miközben a cselekmény egyre drámaibb fordulatokat vesz.

Ahogy a helyzetek is furcsán ismerősnek tűnnek. Rémisztő főnökök és látszólag jóléti intézkedések, mint például a csocsóasztal vagy a gyümölcsnap, mindenhol előbukkannak. Ezek a dolgok csak megerősítik azt az üzenetet, hogy folyamatosan többet kell dolgoznod, és lehetőleg a saját kedvedből. Ez pedig egyenes út a kiégéshez, amit ilyen tempóban és környezetben szinte lehetetlen elkerülni. Pedig a kutatások világosan jelzik, hogy

A Burn Out Baby - A hatékony vezetés hat szabálya című előadás felszabadítóan ha a nézőre, mert jó minderről beszélni, és jó alkalom arra, hogy akár vezetőként, akár beosztottként elgondolkodjunk azon, megéri-e... és itt mindenki tegye hozzá a saját történetét. Ilyen értelemben mégiscsak inspiráló Dr. Benczés Ágnes Judit előadása, mert nagyjából pont az ellenkezőjét kell csinálni annak, amit mond.

A Kiss-Végh Emőke által rendezett előadás nem csupán művészi élményt nyújt, hanem egyúttal remek alkalmat is arra, hogy felmérjük, hol állunk ezzel a kérdéskörrel kapcsolatban. Érdekes észlelni, mikor kezdünk el feszengeni a székünkben, mi az, ami igazán megérint minket, de talán a legfontosabb jel az, amikor azon kapjuk magunkat, hogy aktívan próbáljuk követni a hősnőnk által felvázolt hatékony vezetés hat szabályát (vajon mi is volt a harmadik?), és nem hagyjuk, hogy egy elgondolkodtató, de szórakoztató előadás elvonja a figyelmünket a tanulságoktól.

Related posts