A fideszes szavazók számára a kampány üzenetei gyakran nem jutnak el megfelelően, mivel a digitális kommunikáció sokak számára idegennek tűnhet, és akár elriaszthatja őket.


Schlanger Márton, a Republikon Intézet kutatója szerint ugyanakkor hiába érezte meg a Fidesz - helyesen -, hogy a Tisza Párthoz képest az online világban térvesztésük van, látható, hogy ezt a folyamatot kormánypárt megszokott struktúrája mellett nehéz véghez vinni.

Schlanger Márton lapunknak kifejtette, hogy a fideszes szavazók körében nem igazán terjed el a jelenlegi kampány, amely pedig közvetlenül érinti őket. Sőt, a digitális szó önmagában is elhárító tényező lehet a számukra. A Publicus-felmérés eredményei alapján a kormánypárt várakozásai a digitális honfoglalással kapcsolatban nem találkoznak a valósággal.

Orbán Viktor még májusban bejelentette a Harcosok Klubjának létrehozását, amelynek célja az online közbeszéd visszahódítása volt, ahol az ellenzék az utóbbi időszakban túlsúlyba került. A kezdeményezés azonban valószínűleg nem hozta meg a várt eredményeket, ezért júliusban, a tusványosi beszédében a kormányfő úgy nyilatkozott, hogy „nem mindenkinek való a harc”, így bejelentette a Digitális Polgári Körök megalapítását. Ezt egy új online közösségszervező modellként mutatta be, amely hasonló alapelvekre épít, mint a 2002-es választási vereség után létrejött hagyományos polgári körök, célja pedig a tábor egységének megőrzése. Schlanger Márton véleménye szerint, bár a Fidesz helyesen érzékelte, hogy a Tisza Párttal szemben az online térben hátrányba kerültek, a kormánypárt megszokott struktúrája mellett nehézségekbe ütközik ezen folyamat sikeres végrehajtása.

Törlési bizottság is működik Orbán Viktor Digitális Polgári KöreibenOrbán Viktor digitális lázban ég, offline röpgyűlést tartott a Karmelitában

Egy olyan politikai formáció esetében, ahol a hatalmi struktúra központosított és felülről irányított, a helyi közösségek részvételi lehetőségei jelentősen korlátozottak. A fiatal generáció, akik magabiztosan navigálnak a digitális térben, láthatóan kevésbé kapnak szerepet a stratégiai döntéshozatalban. Ha alaposabban megvizsgáljuk a DPK (Digitális Politikai Közösség) létrehozóit, azt tapasztaljuk, hogy a fiatalok szinte teljesen hiányoznak a kezdeményezésből. Ennek következményeként az ellenzéki politikai erők, főként korbeli összetételük miatt, jobban elérik ezt a kezdeményezést, viszont az online interakciók révén valójában a Facebook algoritmusait erősítik, miközben a kormánypárti táborhoz is eljuttatják az üzeneteiket – fejtette ki a politológus. Ezt a jelenséget a legfrissebb közvélemény-kutatások is alátámasztják, melyek azt mutatják, hogy a Tiszára szavazó többsége iskolázott, 65 év alatti városi lakos, míg a Fidesz támogatói között a falvakban élő, 65 év feletti, alacsonyabb iskolázottsággal rendelkező réteg dominál. Ez pedig arra utal, hogy éppen azok, akik a legkevésbé jártasak az online világban, alkotják a kormánypárti tábor bázisát.

A biztos pártválasztók között a Tisza már tíz százalékos előnnyel bír, és a választók többsége örömmel venne részt abban, ha a Fidesz a következő évben vereséget szenvedne el.

Ez alapján felvetődik a kérdés: mi indokolta, hogy a Fidesz éppen ezt a témát emelte ki, ráadásul olyan hangsúlyosan, hogy a korábbi kampányüzenetek, mint például az ukrán helyzet, szinte eltűntek a fókuszból.

Schlanger Márton véleménye szerint a helyzet egyszerű: a Fidesznek új utakat kellett keresnie, mivel az eddigi stratégiák nyilvánvalóan nem bizonyultak hatékonynak.

A bonyolultabb válaszhoz az eredeti polgári körök elgondolásáig kell visszanyúlni, melyek a 2002-es vereség után betöltötték azt a funkciót, hogy ellenzékben is egyben tartották a tábort. Így - vélekedik Schlanger Márton - hosszú távon még lehet hatása mind a Harcosok Klubjának, mind a Digitális Polgári Köröknek, akár egy választási vereség esetén, de akkor is, ha a kormánypárt megnyeri a választást. A nagy kérdés sokkal inkább az, hogy az fennmaradó kilenc hónapban milyen eredményt lehet az online térhódítással elérni.

A jövőbeni következmények egyelőre kérdésesek, de tény, hogy a Fidesz napirenden tartásában fontos szerepet játszik ez a folyamat. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a kormánypárt támogatói bázisa nem kőbe vésett, és a helyzet változhat. A Digitális Polgári Körök például lehetőséget nyújthatnak arra, hogy formálják a jelenlegi, stabilnak tűnő szavazói közösséget. Emellett érdemes megemlíteni, hogy a Facebookon hamarosan betiltják a politikai hirdetéseket, ami különösen érzékenyen érintheti a Fidesz médiáját, amely eddig kiemelkedően aktív volt ezen a téren. Ennek következményeként a pártok online követőit kevésbé szabályozott Facebook csoportokba kell irányítani, hogy a politikai üzenetek továbbra is eljuthassanak hozzájuk - mutatott rá a kutató.

Határozottan megállapítható, hogy a Fidesz komolyan veszi a "digitális honfoglalás" koncepcióját, hiszen szeptember 20-án a Papp László Sportarénában személyes találkozót szerveznek. Orbán Viktor pedig aktívan népszerűsíti a kezdeményezést, mind az offline, mind az online platformokon. Az arénás esemény iránti érdeklődés eddig vegyes képet mutat; a meghirdetést követő 24 órában a résztvevők száma még nem haladta meg az 1000-et, míg az érdeklődők száma körülbelül 3500-nál tartott. Azonban érdemes megjegyezni, hogy még bőven van idő a rendezvényig, így a számok változhatnak.

- Teljesen mindegy, hányan válaszolnak a Facebookon, és biztosak lehetünk benne, hogy nem fogunk egy félig üres Papp László Arénát látni. Ha más nem, a ceruzahegyező hivatal munkatársait busszal fogják oda szállítani. Az viszont aggasztóbb, hogy valószínűleg a már korlátlan kampányköltségvetésből fogják bérelni a helyszínt, ami nyilvánvalóan nem kis összeg - tette hozzá Schlanger Márton.

Orbán Viktor meghirdette a Digitális Polgári Körök nagygyűlését

Related posts